Swebus börjar erbjuda annonsering ombord

Swebus börjar erbjuda annonsering ombord

De nya reklamplatserna ombord på Swebus testades av bland annat Comviq inför julen 2011.

Nu blir det för första gången möjligt för annonsörer att nå ut till Swebus resenärer med reklam ombord på bussarna. Under vintern och våren har testkampanjer från Comviq och norska Netcom genomförts med mycket goda resultat. Nu satsar företaget på att locka till sig annonsörer som vill nå ut till bussresenärer som reser inom Sverige, till och från Oslo eller till Arlanda.

-  Utifrån den positiva respons vi har fått på våra testkampanjer från både annonsörer och resenärer,  tar vi nu klivet och lanserar reklam ombord, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus. Vi har under många år fått förfrågningar från företag som är intresserade av att marknadsföra sig mot våra resenärer. Nu är vi redo att både kunna erbjuda dem en välpakterad annonslösning mot olika målgrupper och att följa upp vad våra resenärer tycker om reklamen.

En effektmätning av Netcoms testkampanj visade att 72 procent av alla som hade sett reklamen ombord på Swebus upplevde kampanjen som positiv. 19 procent svarade att de skulle kontakta Netcom och 7 procent uppgav att de skulle köpa något från Netcom baserat på kampanjen.

- Vi är mycket nöjda med resultatet från vår kampanj ombord på Swebus bussar och vi har i fler omgångar förlängt kampanjperioden, säger Camilla Nygaard, project manager på Netcom i Norge. På bussarna når vi en målgrupp som rör sig mellan Sverige och Norge och de är på så sätt  ofta intresserade av vårt erbjudande med samma samtalskostnad i hela Norden. Dessutom befinner sig resenärerna ombord i över tre timmar med tillgång till Swebus gratis wifi ombord, vilket gör att de enkelt kan passa på att utnyttja digitala erbjudanden.

Fakta om Swebus reklam ombord

- Reklamen ombord riktar sig till alla de 200 000 som varje månad reser med Swebus till över 150 orter i Sverige samt Olso och Köpenhamn. 47 procent av resenärna är barn/ungdomar/studenter, 17 procent är pensionärer och 37 procent är i resekategorin vuxna.

- Genomsnittsresan tar drygt 3 timmar och reklamplatsen är placerad mitt i blickfånget. Ombord på bussen finns även gratis wifi som resenären kan använda för att titta närmare på annonsörens erbjudanden på webben.

- Swebus erbjuder fyra olika annonspaket som riktar sig till olika kategorier av Swebus resenärer; Osloresenärerna, Flygtransferresenärerna till Arlanda, alla expressbussresenärer i Sverige eller alla resenärer oavsett resmål.

- Det finns två standardformat på annonserna ombord: Det ena är liggande A5 på stolsryggarna ombord och kan produceras som klisterdekal eller sättas i annonshållare. Det andra formatet är liggande A3 i fönsterskylta, som är synliga både för resenärerna och de som befinner sig utanför bussen, exempelvis när bussen står stilla på en hållplats. Förslag på andra format såsom sampling, foliering eller digital annonsering diskuteras gärna.

- Försäljning av reklam ombord görs internt på Swebus. Kontakta reklam@swebus.se eller telefon 0771-218 218

Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus,
tel: 070-187 11 33, e-post: ingvar.ryggesjo@swebus.se