Flix rapporterar över 34 miljoner buss- och tågresenärer under högsäsong

Flix rapporterar över 34 miljoner buss- och tågresenärer under högsäsong

• Resesektorn har återhämtar sig starkt efter pandemin
  • Flix har mer än fördubblat antalet passagerare globalt under perioden 1 april till 30 september 2022, jämfört med samma period förra året. Totalt reste 34 miljoner resenärer med Flix under perioden.
  • I Sverige ökade antalet resenärer med 247 procent på FlixBus och 62 procent för nylanserade FlixTrain.

Expressbussföretaget Flix med varumärkena FlixBus, FlixTrain Greyhound och Kamil Koc kan nu redovisa årets resultat från april till september i år, (Flix sommarsäsong). Verksamma i 39 länder och med över 3 000 destinationer globalt ökade Flix antalet resenärer med hela 130 procent jämfört med samma period förra året. Totalt reste 34 miljoner resenärer med Flix. I Sverige ökade bussresandet med hela 247 procent för buss och 62 procent för nylanserade FlixTrain. Återhämtningen tror bolaget beror på deras globala expansion och på den ökade efterfrågan av miljövänliga och prisvärda resor. Det rapporterade resultatet är högre än innan pandemin för Flix-gruppen.

– Flix är tillbaka starkare än någonsin. Resultatet visar att vårt konstanta driv och hårda arbete har givit utdelning. Vi fortsätter vår strategi om att driva framtidens mobilitet på ett lönsamt och hållbart sätt. Under pandemin fortsatte vi vår expansion till Brasilien, USA, Kanada, Portugal och Baltikum. En djärv investering mot vårt mål om att kunna erbjuda prisvärd och hållbar mobilitet för alla, säger André Schwämmlein VD Flix Europa.

Flix största marknader som Tyskland, Italien, Frankrike och Polen klarade sig bra ur pandemin och har vuxit markant under 2022. Även Sverige tog sig starkt genom pandemin och kan nu redovisa riktigt fina resultat från andra och tredje kvartalet. FlixBus Sverige hade en ökning med hela 247 procent i år jämfört med i fjol och nylanserade FlixTrain redovisar en ökning med 62 procent jämfört med samma period förra året.

– Vi ser en stor efterfrågan efter hållbart resande till lågt pris och vi erbjuder de bästa priserna på marknaden för både buss och tåg. Efter en bra sommar ser vi fortsatt fin utveckling och vi ser fram emot julresandet som reda nu ser ut att bli riktigt bra. Med tanke på konkurrenternas prissättning i kombination med att svensken får allt mindre pengar i plånboken tror vi att fler resenärer kommer att dras till prisvärda alternativ som Flix, säger Peter Ahlgren, VD FlixBus Sverige.

Flix Nordamerika

I juli 2022 lanserade Flix SE Flix North America Inc. Bolaget ska styra de två operativa enheterna FlixBus Inc. och GLI (Greyhound Lines Incorporated) Bolaget har som mål att ge den bästa kundupplevelsen i USA, Kanada och Mexiko. Under högsäsongen 2022 sammanlänkade FlixBus och Greyhound cirka 1 400 destinationer.

Flix North America rapporterar en tillväxt på 30 procent av passagerartrafiken för högsäsongen 2022 jämfört med samma period förra året.

–När inflationen och bränslepriserna är höga är Flix medveten om den ökade betydelsen av prisvärd och hållbar mobilitet. Vi kommer därför att fortsätta att investera och utöka vårt linjenätverk med nya hållbara lösningar, avslutar André Schwämmlein.

Om Flix
Flix erbjuder klimatvänliga och prisvärda buss och tågresor via varumärkena FlixBus och FlixTrain, Greyhound och Kamil Koc. Tack vare en unik affärsmodell och innovativ teknologi har Flix snabbt etablerat Europas största långväga bussnät. Flix har även expanderat globalt och driver nu busstrafik i USA, Kanada och Brasilien. Flix lanserade FlixTrain 2018, initierade ett pilotprojekt för helelektriska fjärrbussar 2018 och lanserade EU:s första biogasdrivna långväga bussar 2021.

Affärsmodellen
Flix ansvarar för teknikutveckling, nätverksplanering, driftkontroll, marknadsföring och försäljning, kvalitetsledning och kontinuerlig expansion. Flix betrodda partners upprätthåller den dagliga driften. Den unika kombinationen av e-handelsplattform och klassiskt transportföretag har positionerat Flix som en ledare gentemot stora internationella företag, vilket permanent har förändrat det globala mobilitetslandskapet.

För mer information, besök corporate.flixbus.com