The Dead Daisies – hårdrockens mesta supergrupp – kommer till Sverige

The Dead Daisies – hårdrockens mesta supergrupp – kommer till Sverige

Hårdrockens mesta supergrupp kommer till Sverige med sin oförfalskade kärlek för klassiska bluesriff, sväng och musik som går rakt på sak. 17 november spelar The Dead Daisies på Valand i Göteborg. Biljetter till konserten finns ute nu.

Det finns supergrupper – och så finns det SUPERGRUPPER. Det australiska kollektivet The Dead Daisies tillhör den senare sorten. Med ständigt roterande besättning och tillåtande svängrum har bandet blivit något av ett givet depåstopp för rockhistoriens fixstjärnor. Och mitt i denna strida ström av medlemsbyten har medgrundaren, gitarristen och ständige medlemmen David Lowy (Mink, Red Phoenix) stått som en stenstod sedan allra första början.

Bandet bildades 2013, med en musikalisk mission sprungen ur hårdrockens 70- och tidiga 80-tal. Gruppen genomsyras av en intensiv förkärlek till bluesriff och maximala kraftsatsningar i varje led av musiken. Medlemmar med bakgrund i band som Guns N’ Roses, The Rolling Stones, The Psychedelic Furs, Mötley Crüe och Nine Inch Nails har kommit och gått. Och då har vi bara skrapat på ytan av bandets historia. För närvarande utgörs gruppen utöver Lowy av basisten Michael Devin (Whitesnake), gitarristen Doug Aldrich (Whitesnake, Dio), trummisen Brian Tichy (Foreigner, Ozzy Osbourne) och sångaren John Corabi (Angora, Scream, Mötley Crüe).

När The Dead Daisies hanterar rocken kan man inget annat än konstatera att ryktet om genrens död är starkt överdrivet. Lowy med vänner får den att låta mer välmående än någonsin.

THE DEAD DAISIES

17 nov: