Från partyresor till träningsparadis på öde strand i Kroatien

För nästan 20 år sedan, 2002, startade Per Selander UF-företaget Rollin’Snow på Österängsgymnasiet i Kristianstad. Affärsidén var att arrangera bussresor för ungdomar till Alperna.

"Jag hade tidigare åkt på flera alpresor med andra resebolag. Det var såklart kul varje gång, men jag saknade gemenskap med de andra resenärerna. Bussen var fylld med barnfamiljer, pensionärer, par och så vidare. Det var då jag fick idéen att fylla en hel buss med bara ungdomar istället" säger Per Selander, grundare av Rollin'Snow.

Företaget fortsatte hela tiden att växa, det var mycket buzz marketing. De som rest tidigare berättade om resorna för sina kompisar och på så sätt kunde Rollin’Snow växa och sätta in fler avgångar och destinationer.

Reseledarna var nästan lika vilda som gästerna

I Alperna träffade Per sin fru Linn som jobbat på flera andra skidresebolag. Linn blev snabbt en viktig pusselbit för Rollin’Snow och kunde bidra med mycket kunskap om hur man tar hand om gäster och utbildar reseledare.

“De första åren när jag drev Rollin’Snow så var det ganska mycket high chaparall, jag och de andra reseledarna var nästan lika vilda som gästerna," berättar Per. "Det gick bra i början, men när det blev fler resmål och gäster behövde verksamheten styras upp. Sista året, innan vi sålde företaget, hade vi över 5000 gäster.”

1000 Stockholmare till Val Thorens

Vecka 9, 2014, var det sportlovsvecka för Stockholm och Rollin’Snow hade över 1000 gäster bokade till Val Thorens i Frankrike, varav de flesta var under 18 år. Nästan alla gäster reste med buss och det var över 20 bussar som avgick från Stockholm den veckan.

“Hela veckan flöt på fantastiskt bra. Däremot hade företaget blivit så stort att jag endast satt på kontoret och planerade. Det jag brann för var att få åka skidor och gå på afterski med gästerna, men med så många resenärer fanns det inte tid till det längre”, säger Per Selander.

Året därpå, 2015, såldes Rollin’Snow till ett danskt skidresebolag. För pengarna köpte Per och Linn en sommarstuga vid havet på ön Hvar i Kroatien. Huset döptes till Lost Villa.

“Vi kände oss färdiga med fest och letade efter ett lugnt ställe. När vi kom till Lost Villa gick vi ner för trappan som ledde till havet, utan att ens sett insidan av huset visste vi att det var rätt och slog till direkt.”

Fler delfiner än andra människor

Lost Villa ligger långt från civilisationen, det är sista huset på en öde grusväg. Det finns enbart solel och allt vatten levereras av brandbilar till en stor vattentank.

“Mäklaren tyckte vi var galna, men för oss var det paradiset och helt rätt. På en vecka ser man fler delfiner än andra människor. Vi byggde ett stort utegym med svenska leverantören Eleiko för att ha något att göra mellan baden. Snabbt insåg vi att Lost Villa är en perfekt destination för träningsresor av alla dess slag. Att få träna utomhus precis vid havskanten är helt magiskt. Eftersom vi drivit resebolag i över 10 år var det inte speciellt svårt att starta upp ett nytt som fick namnet Fitness Travel.”

Så långt från charter man kan komma

Numera hyr Fitness Travel allt boende som finns i närheten av Lost Villa. Gästerna bor i enkla kroatiska stenhus precis vid havskanten, helt avkopplat från civilisationen. Fitness Travel har egen kock som lagar all mat så att gästerna enbart kan fokusera på träning och sköna bad.

“Vår destination är så långt från charter som man kan komma! Vi tar emot 45 gäster i veckan vilket gör att vi nu hinner träna och umgås med gästerna. Det blir flera temaveckor med bland annat fokus på swimrun, simning, löpning, yoga, funktionell träning och styrkelyft”, säger Per Selander.

Social distans lockar

Tyvärr blev det inga resor 2020 på grund av pandemin, men Fitness Travel ser redan en stor efterfrågan på resorna nästa år. Avsaknaden av stad, restauranger och barer har gjort Lost Villa på ön Hvar i Kroatien till den perfekta

destinationen när resenärer behöver hålla social distans. All träning sker utomhus och gästerna träffar bara varandra under veckan på plats. Lost Villa marknadsförs som “Social distance paradise” i och med det öde läget.

www.fitness.travel

www.instagram.com/lostvilla