Fisk med tång. Hållbar, hälsosam och lokalproducerad sjömat

Glöm inte de blå näringarna i den nya livsmedelsstrategin 2.0

Landsbygdsminister Peter Kullgren har nyligen aviserat en nystart för livsmedelsstrategin. Vi från den svenska vattenbruksbranschen ser också ett stort behov av nytänk när det gäller livsmedelsstrategin och hoppas nu att ministern på allvar tar tillvara den enorma potential som finns inom de blå näringarna i Sverige.

När det talas om framtidens mat riktas ljuset allt oftare mot sjömat från nya typer av vattenbruk. I Sverige finns just nu en snabbt växande skara företag som startar odling av tång, alger och annan typ av sjömat. Det här är en framtidsbransch inriktad på hållbara lokalproducerade livsmedel som borde få en given roll i en uppdaterad och framtidsinriktad livsmedelsstrategi.

De senaste åren har blå näringar och vattenbruk fått mycket uppmärksamhet och det pågår ett intensivt arbete för att modernisera och se över lagarna. Sverige satsar stort i den nya Havs-, fiske- och vattenbruksfonden för att utveckla vattenbruket. Det är också en prioriterad näring inom EU. Det är därför med stor förvåning som vi noterar att en hel bransch förbisågs när landsbygdsministern bjöd in för att uppdatera livsmedelsstrategin.

Ingela Skärström, ordförande för Svenskt Vattenbruk och Sjömat, som företräder odlare av musslor, alger, ostron och sjöpung i Sverige, hoppas att det är ett misstag att de blå näringarna glömts bort.

- Sverige har ett vattenbruk som är under positiv utveckling och det är ur klimat- och miljösynpunkt, en viktig näring. Den spelar också en avgörande roll för landsbygden och kustsamhällena där den skapar arbetstillfällen, skatteintäkter och en levande bygd året runt. Då ska den självklart också ingå som en viktig del i svensk livsmedelsstrategi, säger Ingela Skärström.

Sedan livsmedelsstrategin kom på plats 2017 har väldigt lite hänt. Samtidigt är branschen övertygade om att Peter Kullgren nu menar allvar, vilket gör inkluderingen av blå näringar i strategin än viktigare. Livsmedelsförsörjningen är en av de avgörande faktorerna för att lyckas med den gröna omställningen. Fisk, musslor, ostron och sjöpung utgör de mest resurseffektiva proteiner vi har och även proteinet i tång kan vara viktigt.

- Vi är en liten men växande näring. Fiskodling och vattenbruk har framtiden för sig avseende allt från inhemsk produktion av bra mat och trygg livsmedelsförsörjning till uppfyllande av hållbarhetsmål, säger Ingela Skärström.

Ingela Skärström ordf. Svenskt vattenbruk och sjömat

Info@vattenbrukochsjomat.se