Fiskbranschen kommenterar riksdagsförslag för att vända utvecklingen för sillen i Östersjön

Riksdagens miljö- och jordbruksutskott har enats om åtgärder för att säkra ett hållbart sillbestånd. Igår bifölls ett betänkande som innebär bland annat att trålgränsen i Östersjön flyttas ut – på prov.

Fisket av sill i Östersjön har debatterats under lång tid då bestånden minskat kraftigt under senare år. Samtidigt tas en allt högre andel av fångsterna av större och större båtar som främst fiskar till mjöl och olja, istället för till livsmedelsberedning i våra kustsamhällen. Fiskbranschens Riksförbund har därför drivit behovet av ett ändrat synsätt där fisket tydligare inkluderas som en del av den svenska livsmedelsstrategin och utformas som del av densamma.

- Våra medlemmar behöver förutsägbarhet för att kunna saluföra och marknadsföra sina produkter på marknaden. Vi ser därför positivt på att utskottet i sitt betänkande synliggör och önskar främja fisket till humankonsumtion, säger Krishan Kent, ordförande för Fiskbranschens Riksförbund.

Fiskbranschens förslag till åtgärder

Fiskbranschens Riksförbund har tillsammans med sina medlemmar deltagit i utskottets beredning av frågan för att bistå med insikter både om nuläget och föreslagna åtgärder. Fiskbranschens Riksförbund har bland annat fört fram vikten av:

• Vid utflyttning av trålgräns till 12 nautiska mil behövs undantag för trålning till humankonsumtionsfiske (som endast är ca 10 % av svenska sillfisket i Östersjön).
  • Efterfrågan på sill till livsmedel är högre än tillgången. Trots det har båtar som aktivt fiskar för humankonsumtion inte tillräckligt med egen kvot.
  • Att fiske för humankonsumtion prioriteras och får tillgång till en mer stabil tilldelning av den av forskarna rekommenderade totala sillkvoten för att möjliggöra ett jämnt fiske över hela året.

- Utskottets betänkande lyfter föredömligt fram behovet av att värna det lokala och regionala fisket för livsmedelsberedning i våra kustsamhällen. Jag vill på Fiskbranschens Riksförbunds vägnar tacka för att utskottet engagerat sig och enats i en för många av våra medlemmar i våra kustsamhällen livsviktig fråga, säger Krishan Kent.

Läs mer om utskottets förslag till åtgärder för att vända utvecklingen för sillen i Östersjön https://www.riksdagen.se/sv/ak...

Vi består av flera organisationer som verkar för en hållbar blå näring från hav till bord.

De viktigaste frågorna vi driver är:

• Ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet för branschen
  • Ökad konsumtion av nyttig och god sjömat
  • Ökad användning av sjömat i den offentliga måltiden
  • Att synliggöra den blå livsmedelskedjans värde för Sverige
  • En effektiv och hållbar lagstiftning som ska gynna såväl branschen som konsumenter och andra berörda
  • Att arbeta för en konkurrenskraftig tillförsel av råvaror för en lönsam och attraktiv näring
  • Samverkan med organisationer, myndigheter samt intressenter inom och utom branschens är avgörande för en hållbar utveckling samt för att tillgodose medlemmarnas intressen