Premiärhummern såldes 2021 för 77 000 kr/kg. Hela 59 300 kr gick till Sjöräddningen. Foto: Göteborgs Fiskauktion

Dags för årets hummerpremiär på Göteborgs Fiskauktion

Årets hummerpremiär äger i år rum tisdag den 27 september kl. 07.00

Enligt gällande fiskeregler startar hummerfisket kl. 07.00 första måndagen efter 20 september. I år blir det den 26 september. Exakt 24 timmar senare säljs den första premiärhummern på Göteborgs Fiskauktion. För rättvisans skull lottas turordningen. Alla svenska yrkesfiskare som lämnat in hummer senast kl. 06.00 deltar i lottningen. Priset för premiärhummern har varierat under åren och var som högst 2012 då den såldes för 102 000 kr/kg. 2021 såldes premiärhummern för 77 000 kr/kg. Hela 59 300 kr gick till Sjöräddningen. Precis som förra året går en större del av summan för årets premiärhummer till Sjöräddningen.

I år är restriktionerna borta vilket underlättar vid försäljningen, då många brukar vara intresserade och vill se ordentligt. Vi kommer givetvis att erbjuda både handsprit och munskydd för de som vill. Vi vill ge utrymme för våra kunder och har därför precis som förra året en separat yta för press. Meddela gärna om du vill besöka oss under premiären.

Regler för hummerfisket hittar du på Havs- och vattenmyndighetens hemsida

För frågor kring premiären och eventuella besök kontakta linda@gfa.se alternativt ring 0702-826976

Varmt välkomna!

Göteborgs Fiskauktion