Full aktivitet när handel pågår vid Göteborgs fiskauktion

Den blå näringen skapar värde för miljarder

Svenskt yrkesfiske och vattenbruk ger oss hälsosamma, goda och hållbara råvaror som vi svenskar borde äta mer av. Men den blå näringen i Sverige är så mycket mer än bara primärproduktionen. Hela värdekedjan från hav till bord består av ett stort antal företag som tillsammans omsätter närmare 30 miljarder kronor, visar en kartläggning gjord av Fiskbranschens Riksförbund.

Trots att jordens yta till 70 procent består av oceaner och hav har vi människor ofta svårt att se havens betydelse och alla de resurser som skapas inom den blå sektorn. När vi pratar om mat och livsmedelsproduktion hamnar fokus nästan alltid på jordbruket och det som produceras på land. För att rikta fokus mot alla de värden som skapas inom den blå värdekedjan har Fiskbranschens Riksförbund gjort en kartläggning av den blå näringen.

Många jobbar inom beredningsindustrin

När man räknar samman den totala omsättningen i alla delar av värdekedjan visar det sig att den uppgår till 29, 6 miljarder. Av dessa omsätts 8.9 miljarder i Västra Götaland och 3,7 miljarder i Stockholm. Det är också tydligt att en stor del av de värden som skapas inom näringen återfinns utanför primärledet. Dagligvaruhandeln står för 41 % av omsättningen, grossister för 33 % och förädling för 18 %. Primärnäringen utgör blygsamma 5 % (1,4 miljarder kronor). När det gäller antalet anställda ser det däremot lite annorlunda ut. Där står förädlingsindustrin för den största delen (42 %), grossistledet för 31 % och primärproduktionen för 14 % av de anställda.

Stor del av det vi äter importeras

I spåren av pandemin och en allt oroligare omvärld talas det idag mycket om vikten av att öka Sveriges självförsörjningsgrad när det gäller livsmedel. I den nya strategin för svenskt fiske och vattenbruk är det en uttalad ambition att skapa en högre självförsörjningsgrad och därmed även minskad sårbarhet i livsmedelskedjan. Men om man tittar på statistiken är det tydligt att mycket av den sjömat vi äter idag importeras från andra länder. Importen står för 74 procent av den sjömat som äts i Sverige enligt en uppskattning gjord av forskningsinstitutet RISE. Självförsörjningsgraden ligger alltså på omkring 26 procent. Den mest köpta fiskarten i Sverige är lax. Därefter kommer sill, torsk och räkor.

Svenskt yrkesfiske står för 75 procent av den inhemska sjömatsproduktionen. De största arterna i volym 2020 var sill 51%, skarpsill 28% och tobis 15%. Vattenbruket står för 13 procent av den svenska sjömaten och är alltså en viktig näringsgren med stor tillväxtpotential på den svenska landsbygden.

Samtidigt exporterar Sverige en betydande andel av den matfisk som produceras av vattenbruket. Enligt strategin för fiske och vattenbruk behöver det ske en hållbar produktionsökning inom förädling. Där till behövs en innovativ beredningsindustri som tar fram nya produkter för att öka Sveriges självförsörjningsgrad av sjömat.

Stora värden skapas vid förädling

När det gäller användandet av den svenska fiskresursen i havet är det tydligt att den allra största delen av den fisk svenska yrkesfiskare fiskar, går till produktion av fodermjöl. Av den totala fångsten på 171 000 ton blev 129 000 ton fiskmjöl år 2019

RISE senaste rapport över den svenska sjömatskonsumtionen visar att den omfattar totalt 85 arter/artgrupper. Enligt deras beräkningar låg svenskarnas konsumtion av sjömat år 2019 i snitt på under två portioner i veckan, vilket är mindre än det som Livsmedelsverket rekommenderar. Samtidigt finns det svårigheter med att få fram data över den svenska sjömatskonsumtionen. Till skillnad från när det gäller exempelvis kött gör Livsmedelsverket ingen kartläggning av hur mycket fisk och skaldjur som faktiskt äts i Sverige.

- Vi upplever att det finns en väldigt stor efterfrågan på data, men den officiella statistiken har stora brister. I vår rapport om sjömatskonsumtionen i Sverige 2019 har vi försökt förbättra våra metoder och fylla dataluckor, säger Sara Hornborg som forskar om hållbar sjömat inom RISE.

Måste se hela värdekedjan

Efter att fångsterna tas iland sker det en omfattande handel av sjömat mellan olika värdekedjeaktörer, som beredning, grossister, detaljhandel och restauranger. Fiskberedningsbranschen i Sverige hanterar och förädlar uppskattningsvis över 100 000 ton fisk årligen, enligt uppgift från Landsbygdsnätverket. Av svenska landningar från fisket är det huvudsakligen sill och torsk som bereds i Sverige. Till det kommer bland annat stora mängder norsk odlad lax som importeras och bereds. Fiskförädling ger branschen bättre lönsamhet, skapar sysselsättning på landsbygden och bidrar till ett mer hållbart nyttjande av hav och sjöar.

En viktig slutsats i RISE rapport över sjömatskonsumtionen är att det är viktigt att se till hela värdekedjan från hav till bord för att få en hållbar utveckling av sjömatssektorn.

- Det har ju varit en diskussion om sillen i Östersjön, och att endast en liten del går idag till humankonsumtion. I ett läge där flottan effektiviseras och större volymer förs i land måste mottagningskapaciteten följa med. Det behöver finnas någon som tar emot råvaran för att den ska kunna användas till humankonsumtion, säger Sara Hornborg.

Även om den blå näringen redan idag genererar stora värden till samhället menar organisationen Sweden Food Arena att det finns enorma möjligheter att öka värdeskapandet. Nyckeln är enligt verksamhetsledaren Marie Gidlund att se till hela värdekedjan och tänka industriell symbios.

- Det gäller att förädla råvaran och ta vara på restströmmar. På så sätt kan vi skapa fler jobb, ökade exportintäkter, teknisk utveckling och en massa kringeffekter. Den blå näringen sitter på otroliga möjligheter. Sverige behöver förstå att detta är en sovande innovationsmotor, säger Marie Gidlund.

Albin Dahlin