Blogginlägg -

Sammanfattning från Frukostseminiarium – Rekrytera rätt, utgå ifrån ditt företags kultur

Tisdagen 11/9 gästades First Reserve av Tommy Lindström och Stefan Mellsjö från Boom, som föreläste i ämnet – Rekrytera rätt, utgå ifrån ditt företags kultur. Föreläsningen gästades av ca 70 morgonpigga besökare som tillsammans med oss på First Reserve avnjöt en härlig frukost och fick inspiration och insikter att ta med oss i vårt arbete.

Föreläsningen behandlade ämnet kultur och inleddes med en genomgång om vad kultur är och hur det styr allt som vi gör. Stefan Mellsjö gav oss en bild av kultur som ett accepterat beteende i en specifik miljö eller såhär gör vi hos oss. Detta illustrerades genom tydliga exempel från verkligheten och implicerade faktorer som tro, värderingar och ritualer.

När vi fått en god bild av begreppet kultur var det Tommys tur att gå in på hur vi kan arbeta med att både identifiera vår företagskultur och rekrytera utifrån dem. Detta gjorde Tommy genom att visa två case där Boom arbetat med just detta.

Insikter som vi tar med oss från morgonen är

• Skippa floskler och kommunicera trovärdigt
  • Jobba utefter en tydlig vision
  • Skapa affärsstrategier som ger beteenden som driver verksamheten mot affärsmålen
  • Hitta svar på frågan: Varför jobba här och inte hos en konkurrent
  • Rekrytera inte bara de som är bäst kompetensmässigt utan de som passar i din företagskultur

Föredragshållarna

Stefan Mellsjö och Tommy Lindström arbetar med beteendedesign inom HR. De är flitigt anlitade och har föreläst på Hyper Island, Handelshögskolan, Berghs School of Communication, Beckmans och IHM Business School. De driver nätverk om beteendedesign på Handelskammaren och Marknadsföreningen. Och via företaget BOOM har de hjälpt Adecco, Fabege, MTV, Thomson Reuters, Haninge Bostäder… och över 200 andra bolag sedan år 2012.

Info om First Reserves kommande frukostseminarium finns snart tillgänglig så håll utkik.

• Rekrytering

• Solna