Nytt i kyldisken från Findus: Skotskt rökt skivad lax i gourmetkvalitet

Lagom till påskhelgen lanserade Findus rökt skivad lax i kyldisken. Findus rökta lax kommer från Skottland, med dess erkänt höga kvalitet på lax. Den rökta laxen finns i fem varianter; Rökt lax 100 gram och 200 gram, Rökt vildlax Chum, 100 gram, som också är MSC certifierad , Rökt lax Spey Valley, 100 gram, samt Enrisrökt lax 100 gram. Alla fem varianter är förpackade i s k easy-peel förpackning, lätt att öppna, då ingen sax eller kniv behövs. Dessutom ligger plastfolie mellan skivorna, vilket innebär minimal risk för trasiga och fula skivor. Den vilda Chumlaxen (Oncorhynchus Keta) är fångad i Stilla Havet i vattnen utanför Alaska, sedan röks och packas den i Skottland. De övriga laxarna är Salmo Salar, odlad, rökt och packad i Skottland. 4 av 5 konsumenter är intresserade av att köpa kyld fisk från Findus. Marknadsundersökningar som föregått lanseringen har visat ett enormt intresse från konsumenterna. Hela fyra av fem konsumenter - 80% - säger sig vara intresserade av att prova kyld fisk från Findus. - Findus varumärke har en mycket hög trovärdighet hos svenska konsumenter, säger Jonas Svensson produktansvarig för fisk inom Findus Retail. - Detta tillsammans med Findus breda fisksortiment och stora kunskap inom området fisk, ger naturligtvis goda förutsättningar för att konsumenterna ska vilja prova också den nya rökta laxen, kommenterar Jonas. En ny kvalitet i kyldisken Findus rökta lax med sin milda och fina smak innebär en helt ny kvalitet när det gäller lax i kyldisken. Findus lax kommer från en av vår ägarkoncerns fabriker, som ligger mitt i de natursköna skotska högländerna. Både den enrisrökta laxen och rökt Spey Valley är varsamt hängrökta på traditionellt vis. Den skotska laxen odlas i den kalla Atlanten utanför Skottlands kust. Att fisken får leva under så naturliga former som möjligt är förutsättningen för att den ska växa långsamt och ge ett fast och bra kött. Beredningen av laxen, sker enligt ett hemligt recept, som består av socker och naturligt havssalt, och som går i arv från rökmästare till rökmästare. Rökningen sker sedan i ugnar, som eldas med riktig ved i olika blandningar. Till Spey Valley används ek och bok, till den Enrisrökta laxen används t ex en blandning av enris, björk och ek. - Vi vill med dessa produkter erbjuda de svenska konsumenterna en konsekvent hög kvalitet av rökt lax, säger Jonas Svensson. Priset i butik blir cirka 34:90 för 100 gram Rökt lax och Chumlaxen, cirka 49:90 för Spey Valley och den enrisrökt laxen. Än så länge finns laxen på Ica. Visste du att... ►Vi bör äta fisk 2-3 gånger i veckan enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. ►Feta fiskar som lax är en god källa för Omega-3 fetter. ►Findus arbetar aktivt för att främja en uthållig fiskkonsumtion. Vi är aktiva i MSC och har en policy som inte tillåter att vi använder utrotningshotade fiskar. (MSC – Marine Stewardship Council – är en oberoende, icke vinstdrivande organisation som stödjer uthålligt fiske genom användandet av ett miljömärke som identifierar fiskprodukter certifierade enligt denna miljöstandard. Certifieringsprogrammet kan tillämpas på all vildfångad fisk.) För mer information kontakta gärna Jonas Svensson på 040-20 41 18. Om Findus (www.findus.se) Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 1100 medarbetare och omsätter cirka 300 miljoner euro. Huvudkontoret finns i Malmö.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B