Laxpasta med spenat i krämig ostsås från Findus

Nu lanserar Findus en djupfryst Laxpasta med spenat i krämig ostsås. Det är en pasta för hela familjen – en god, lite lyxig pasta som både smakar gott och ger bra balanserad näring. Både pasta och lax är populära råvaror som gillas av både stora och små, och spenatens popularitet växer stadigt. Det gör att vi tror att vår nya Laxpasta med spenat och krämig ostsås kommer att bli ännu en omtyckt familjemåltid. Det finns också en stor efterfrågan på färdiga måltidslösningar som räcker till många. Laxpastan finns i 1-kilos förpackning med zip-förslutning. Lätt att ta fram en eller flera portioner och bara värma. Laxpasta kommer att kosta cirka 46 kronor i butik. - Findus vill göra det lätt att laga mat för hela familjen, säger Carl-Philip Ottergren, kategoriansvarig för färdigrätter på Findus. - Tidigare har vi lanserat Köttbullspanna och Kycklingpanna, två nyheter som kraftigt ökat försäljningen för helt färdiga rätter, berättar Carl-Philip. Findus försäljning inom kategorin har ökat med drygt 15 % (källa AC Nielsen W 2907 MAT). - Pasta Conchiglie (snäckpasta) med laxbitar och spenat i en krämig ostsås, tror vi blir en populär måltid för familjen som söker enkla men bra lösningar för gemensamma middagar eller luncher, avslutar Carl-Philip Ottergren. Dagens svenska familjer lägger ner mycket pengar på mat, det visar såväl material från SCB som marknadsundersökningar gjorda av GfK och AC Nielsen. Sveriges 4.3 miljoner hushåll spenderar hela 155 miljarder per år på mat. Av dessa går 884 miljoner till färdiga måltidslösningar som äts i hemmet. - Middagen är fortfarande den viktigaste samlingspunkten, säger Carl-Philip Ottergren. Hela 2/3 av alla vardagsmiddagar äts tillsammans, och hela 84 % av alla middagar äts hemma (källor: GfK, AC Nielsen samt fokusgrupper). - Middagen är dagens stund för social samvaro, och maten ska kännas hemlagad. När man talar om att ”laga mat” menar man att använda ugn eller stekpanna, däremot spelar det ingen roll om det är hel- eller halvfabrikat, berättar Carl-Philip. För mer information kontakta Carl-Philip Ottergren på 040 -204097 eller 070 -5166665, eller via mail carl-philip.ottergren@se.findus.com. Fakta om Findus (www.findus.se) Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonial-produkter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 1100 medarbetare och omsätter cirka 300 miljoner euro. Findus engagerar sig i samhället både lokalt och nationellt genom bl a Världens Barn, Rökfri Ungdom och Svenska Handikappsidrottsförbundet. Findus huvudkontor finns i Malmö.