Krispig panerad fisk på nytt sätt – fiskinspiration för hela familjen!

Krispig panerad fisk på nytt sätt – fiskinspiration för hela familjen!

Två tredjedelar (66 %) av de svenska konsumenterna kan tänka sig att fördubbla sin fiskkonsumtion. Idag äter bara 14% fisk 2 gånger i veckan eller mer*. De flesta konsumenter vill ha inspiration och hjälp till hur man enkelt kan servera fisk oftare. Gärna fisk som passar hela familjen. Det har Findus tagit fasta på i sin nya lansering av tre olika panerade fiskvarianter – och det är panerad fisk på helt nytt sätt! Spröd Gourmetfilé XL är Alaska Pollock av högsta kvalitet från MSC-certifierat bestånd**. Förpackningen innehåller 4 st panerade fiskfilébitar om 135 gram styck – totalvikt 540 gram. Paneringen är krispig och utgår från en unik patenterad panering. Gourmetfiléen har i våra tester blivit mycket omtyckt av konsumenterna som uppskattat både storleken, formen av en riktig fiskfilé samt det goda saftiga fiskköttet. Pris i butik cirka 47 kronor. Fisk Nuggets kallar vi vår andra nyhet. Fisk Nuggets är också Alaska Pollock av högsta kvalitet från MSC-certifierat bestånd. Fisk Nuggets är små panerade bitar av god fisk med en spröd panering. En förpackning om 400 gram innehåller 25 – 28 bitar. De runda fisk nugget-bitarna är enkla att hantera och laga till. Våra konsumenttester har bl a visat att Fisk Nuggets upplevs som mer fisk än förväntat, med en saftig fisksmak och bra konsistens. Också barn gillar våra nya Fisk Nuggets. Pris i butik cirka 36 kronor. Spröda Laxpinnar – fin handskuren pinklaxfilé i krispig panering – en helt ny typ av fiskpinnar! Pinklax är en av fem olika laxar som alla går under den gemensamma benämningen Stillahavslax. Pinklaxen som är ljusare i köttet än den odlade laxen, har en mycket god laxsmak, som inte minst barnen i våra konsumenttester har uppskattat. En förpackning om 300 gram kostar cirka 36 kronor i butik. Alla tre nyheterna kan tillagas antingen i stekpanna eller i vanlig ugn. Tillagningstid i stekpanna är 12 – 15 minuter. I ugn tar Fisk Nuggets och Laxpinnar 15 – 20 minuter och Gourmetfilén 20 – 25 minuter. - Findus vill inspirera konsumenterna till att äta fisk flera gånger i veckan, säger Jonas Svensson produktansvarig för djupfryst fisk hos Findus Sverige AB. - Inte minst barnfamiljerna vill ha lättlagade och goda fiskalternativ, säger Jonas. De konsumenttester som vi gjort på våra nya panerade fiskvarianter visar att inte minst Fisk Nuggets och Laxpinnar går hem hos barnen, medan Gourmetfilén tilltalar de vuxna - inte minst eftersom den ger rejäla fiskportioner för fyra personer. - Findus som är störst på djupfryst fisk i Sverige vill vara ledande inom produktutveckling på hela fiskkategorin. Visste du att: • Fisk är rik på vitaminer och mineraler. Feta fiskar som lax och strömming är också en god källa för Omega 3 fetter, som kan bidra till att minska riskerna för hjärt- och kärlsjukdom. • Livsmedelsverket rekommenderar dem som vill äta hälsosamt att gärna äta fisk 3 gånger i veckan! • Findus arbetar aktivt för att främja en i dubbel bemärkelse uthållig och sund fiskkonsumtion. Vi är aktiva i MSC och har en policy som inte tillåter att vi använder utrotningshotade fiskarter. För mer information kontakta Jonas Svensson tel 040 – 20 41 18 eller per mail jonas.svensson@se.findus.com * Källa Burson-Marsteller 2005, resp Quickwise 2006. ** MSC står för Marine Stewardship Council, en fristående global oberoende icke vinstdrivande organisation som stödjer uthålligt fiske genom användandet av ett miljömärke som identifierar fiskprodukter certifierade enligt denna miljöstandard. Om Findus (www.findus.se) Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonial¬produkter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 1100 medarbetare och omsätter cirka 300 miljoner euro. Huvudkontoret finns i Malmö.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B