Ur Psyket! Regissören Moa Junström visar sin film på STOCKmotion och deltar i seminariet "Film på recept".

STOCKmotion på Filmhuset: Film på recept – en räddare i nöden?

Stockholmarnas filmfestival STOCKmotion är tillbaka för tredje året på Filmhuset den 29 september–1 oktober och förutom filmvisningar har vi också ett fullspäckat seminarieprogram med aktuella ämnen. Bland annat vill festivalen belysa hur film och vårt mående kan samspela på ett positivt sätt.

Enligt Försäkringskassan är psykisk ohälsa den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sverige. Trots detta vågar många inte dela med sig av sina problem eller söka hjälp. Men i takt med att den rörliga bilden blivit mer tillgänglig har också historierna som skildrar vårt inre liv blivit fler. I ett tvådelat seminarium lyfter STOCKmotion fram hur dessa berättelser kanske kan vara en väg ur psykisk ohälsa, både för den enskilda filmskaparen och för publiken.

Del 1: Film som terapi – det gör filmarna
Vi ser fler och fler filmare som använder filmen som ett sätt att hantera sin egen sjukdom och vi kommer att få möta två regissörer som är aktuella med filmer på temat. Gestaltterapeuten Ann Eberstein möter regissörerna Ahang Bashi (Skörheten, visas på bio) och Moa Junström (Psyket!, visas på STOCKmotion) som båda valt att göra film om sitt innersta mörker fyllt av depression och panikångest. Har deras arbete främst handlat om egenterapi eller kan filmerna fungera terapeutiskt och hjälpa andra? Det blir ett samtal om självinsikter, mod, konstnärlig integritet och vägen tillbaka till ljuset.

Del 2: Filmterapimetoden – så säger forskningen
Vad händer i åskådarens hjärna under filmtittandet? Vad reagerar vi gemensamt på i filmen oavsett kön eller ålder? Varför är en film bra just för dig? I seminariets andra del möter vi Ursula S. Henningsson som är neuropsykolog och filmvetare. Hon har arbetat på olika psykiatriska kliniker med filmterapimetoden, men är för närvarande ansvarig för Filmterapi Centrum i Malmö. Ursula presenterar här sin forskning kring film och hjärnan i ett föredrag fyllt av filmklipp och spännande rön. Som avslutning samtalar Ursula och Ann Eberstein om de senaste forskningsresultaten och möjligheter till att använda film i olika terapeutiska situationer.

Bland seminarierna finns även Nytt land – hur film kan öppna dörrar. Hur är det att vara filmmakare i början av sin karriär, om man flyttat till ett okänt land och fått starta om sitt liv? På vilket sätt kan filmen användas för att överbrygga språkbarriärer, sammankoppla människor och öppna dörrar som annars hålls stängda för nytillkomna? Lyssna till Ghieth Derhally, Haifa Omar och Joanna Cielatkowska som alla brinner för film om hur de på olika sätt funnit vägar för sin passion i det nya landet Sverige. I samtalet deltar också Emma Gray Munthe, verksamhetsledare för filmcirkeln på Internationella Bekantskaper, samt Elin Eriksson och David Aronowitsch som berättar om deras projekt Noncitizen och filmare i exil.

Se hela STOCKmotions film- och seminarieprogram på www.stockmotion.se.

Om STOCKmotion:
Film Stockholm arrangerade STOCKmotion för första gången 2014, en filmfestival där vi låter kortfilmen stå i fokus då ny och billigare teknik har gjort det möjligt för fler filmskapare att uttrycka sig. Meningen med STOCKmotion är att skapa en arena där både mer etablerade filmare och skolbarn som har gjort sin allra första film kan få mötas.

Tidigare pressmeddelande om STOCKmotion 2016:

Gilla STOCKmotion på Facebook: www.facebook.com/stockmotion.se
Följ STOCKmotion på Instagram: www.instagram.com/stockmotion

Kontakta oss gärna för intervjubokningar, tillgång till filmer och mer information!
Rafael Franco, projektledare och filmprogramansvarig, rafael.franco@filmstockholm.sll.se, 070-484 22 80.
Charlotta Miller, seminarie- och juryansvarig, charlotta.miller@filmstockholm.sll.se, 073-316 93 96.
Mikael Ström, kommunikatör Film Stockholm/Filmbasen, mikael.strom@filmstockholm.sll.se, 08-123 378 85.

Arrangörer: Film Stockholm/Filmbasen
Film Stockholm är Stockholms läns regionala resurscenter för film och rörlig bild. Vi drivs av Stockholms läns landstings kulturförvaltning på uppdrag av kulturnämnden, och med stöd från Svenska Filminstitutet.
Filmbasen är Stockholms läns mötesplats och talangutvecklingscentrum för unga filmare. Filmbasen drivs av Film Stockholm och med stöd av Stockholms läns landstings kulturnämnd och Botkyrka kommun.

Huvudpartners: Filmtech, Stillerska filmgymnasiet
Samarbetspartners: ABF Stockholm, Adobe, Apricot Stone, FilmCentrum, Filmregion Stockholm-Mälardalen, Folkets Bio, Independent Studios, Ljud & Bildmedia, Wift, Botkyrka kommun, Haninge kommun, Järfälla kommun, Solna stad, Österåkers kommun.