VR-filmvisning för äldre i Södertälje under ett av Film Stockholms tidigare pilotprojekt kring VR i vården. Foto: Film Stockholm

Sommarjobbare gör VR-film för äldre

Att arbeta som parkarbetare, kolloledare eller sälja glass – det är vanliga sommarjobb. Att spela in VR-film är lite mer sällsynt. Det är vad åtta ungdomar i Österåkers kommun ska sommarjobba med de närmaste tre veckorna.

Ungdomarna, som är mellan 16 och 18 år gamla, ska tillsammans med filmpedagoger från Film Stockholm att göra VR-filmer från olika delar av Österåkers kommun. Filmerna ska rikta sig till patienter inom vården.

- Vi ska filma ett midsommarfirande som kan visas inom till exempel äldreomsorgen för de som inte själva har möjlighet att vara med, men gärna vill ta del av natur- och kulturupplevelser. I samarbete med Stockholms läns museum ska vi också spela in en virtuell konstpromenad längs Åkers kanal,, säger Ali Quraishi, en av Film Stockholms filmpedagoger som handleder sommarjobbarna.

Börjar på måndag

Arbetet börjar på måndag, den 18 juni. Då ska ungdomarna samla inspiration och diskutera idéer, pröva på VR-tekniken samt fundera över hur den kan användas för den tilltänkta målgruppen.

På tisdagen kommer ungdomarna att besöka inspelningsplatserna. Konstpedagogen Rebecka Walan från Stockholms läns museum visar konstverken till den virtuella konstpromenaden, bland annat Arkipelag av Thomas Nordström vid Storängstorget, Bengt Amundins Rymdvolym och Förklädd Gud av Lena Lervik, båda vid Åkers kanal. Kulturarvspedagogen Sofi Hjort från Stockholm läns museum visar sedan Ekbacken i Åkersberga, där midsommarfirandet ska spelas in.

Avslutar med filmvisning på äldreboende

Första inspelningsdag är redan på fredag, andra veckan spelas konstpromenaden vid Åkers kanal in och de sista filmerna görs vid Siaröfortet i Stockholms skärgård. Resultatet ska sedan visas på ett äldreboende i Österåker innan sommarjobben avslutas.

VR-filmerna är en del av Film Stockholms sommarjobbsprojekt. Totalt arbetar 70 ungdomar med film som sommarjobb i sex kommuner i länet - Botkyrka, Haninge, Nacka, Nynäshamn, Stockholm och Österåker. Arbetet ingår även i Film Stockholms EU-projekt RIBS (Rolling Images in Business Startups).

Läs mer på:
filmstockholm,se
osteraker.se
ribsproject.com

Fakta: Då spelas VR-filmerna in

• Fredag 22 juni, midsommarafton, inspelning vid Ekbackens midsommarfirande i Åkersberga
  • Onsdag 27 juni, inspelning av konstverk längs Åkers kanal, som går mellan Garnsviken och Trälhavet.
  • Tisdag, 3 juli, inspelning på Siaröfortet, på Kyrkogårdsön i Stockholms skärgård.

Kontaktpersoner om ni vill veta mer:

Catharina Rissel, kommunikatör, Österåkers kommun.
E-post: kommunikationsenheten@osteraker.se.

Maria Söderlund, kultursekreterare, Österåkers kommun.
E-post: maria.soderlund@osteraker.se.

Ann-Catrin Skogström, sommarjobbsansvarig, Österåkers kommun.
E-post: ann-catrin.skogstrom@osteraker.se, telefon: 08-540 815 49.

Ali Quraishi, filmpedagog, Film Stockholm.
E-post: ali.quraishi@sll.seinfo@aliquraishi.com, telefon: 070-063 63 4

Charlotte Carlsson, samordnare kultursommarjobb, Film Stockholm.
E-post: charlotte.karlsson@sll.se, telefon: 070-484 22 09

Film Stockholm är Stockholms läns regionala resurscenter för film och rörlig bild. Vi drivs av Stockholms läns landstings kulturförvaltning på uppdrag av kulturnämnden, och med stöd från Svenska Filminstitutet. Film Stockholm driver Filmbasen, länets plattform för filmstöd och talangutveckling inom film och rörlig bild, i samarbete med Botkyrka kommun. Filmbasen ligger i Subtopiaklustret i Alby, Botkyrka.