Sommarjobbare äter midsommarmat efter inspelning av VR-film på Ekbacken i Åkersberga. Foto: Ali Quraishi/Filmbasen

Premiär för sommarjobbares VR-filmer

Under tre veckor har sommarjobbande ungdomar, tillsammans med filmpedagoger från Film Stockholm, spelat in VR-filmer från natur- och kulturmiljöer i Österåker. Kl 13.30, fredag den 6 juli, premiärvisas de färdiga filmerna för äldre på Träffpunkt Solgården i Åkersberga.

VR-filmerna skildrar ett traditionellt midsommarfirande vid Ekbacken i Åkersberga, en konstpromenad längs Åkers kanal och andra-världskrigs-miljöer vid Siaröfortet i Stockholms skärgård.

- Förhoppningen är att VR-filmerna kan användas för att öka livskvaliteten för personer som annars har begränsade möjligheter att ta del av natur- och kulturupplevelser. Tidigare pilotprojekt med äldre har visat goda resultat, inte bara i form av skratt och glada tillrop under själva VR-upplevelsen, utan även i efterföljande diskussioner kring innehållet och upplevelsen, säger Joakim Blendulf, chef för Film Stockholm.

VR-filmerna är en del av Film Stockholms sommarjobbsprojekt och har genomförts i samarbete med Film i Österåker - film för barn, unga och äldre i Österåket. Arbetet ingår även i Film Stockholms EU-projekt RIBS (Rolling Images in Business Startups) som har som mål att stödja unga entreprenörer mellan 16 och 18 år att utvecklas inom kultur och kreativa näringar.

Vill ni komma på visningen på Träffpunkt Solgården? Kontakta:
Charlotte Carlsson, samordnare kultursommarjobb, Film Stockholm, senast den 5 juli.
E-post: charlotte.karlsson@sll.se, telefon: 070-484 22 09.

Vill ni veta mer? Kontakta:
Ali Quraishi, filmpedagog, Film Stockholm.
E-post: ali.quraishi@sll.se, info@aliquraishi.com, telefon: 070-063 63 46

Maria Söderlund, kultursekreterare, Österåkers kommun.
E-post: maria.soderlund@osteraker.se, telefon: 08-54081407

Läs mer på: