Ur 6A. FOTO: Lisabi Fridell

Filmbasen gratulerar Guldbaggevinnaren 6A

Filmbasen säger stort grattis till Peter Modestij, som med filmen 6A vann Guldbaggen för Bästa kortfilm på måndagen. Alla tre filmer som nominerats i kategorin Bästa kortfilm på måndagens Guldbaggegala har på olika sätt fått stöd av Filmbasen.

De Guldbaggenominerade i kategorin Bästa kortfilm:
Kroppen är en ensam plats av Ida Lindgren har fått projektstöd från Filmbasen.
Baby av Lovisa Sirén. Lovisa var med i programmet Pure Fiction där hon utvecklade Baby.
6A av Peter Modestij har fått teknikchecksstöd från Filmbasen.

Alla filmarna sitter nu på kulturinkubatorn Transit på rekommendation från Filmbasen.

Dessutom har filmarna Tora Mkandawire Mårtens (dubbelt Guldbaggebelönad för dokumentären Martha & Niki) och Måns Månsson (regissör till trefaldigt belönadeYarden) gått Filmbasens talangprogram som drevs under fyra år 2008-2011.

Läs mer om aktuella framgångar för Filmbasen-stödda filmare:

Läs mer om Filmbasen utökade stöd för kort- och dokumentärfilm 2017. Årets första deadline är den 22 februari: