Film Stockholm och KTH testar Virtual Reality-teknik på Gustavsbergs vårdcentral. Foto: Film Stockholm

Film Stockholm och KTH samarbetar kring VR och psykisk ohälsa

Film Stockholm har de senaste åren arbetat fram olika metoder för hur Virtual Reality (VR) kan användas som en resurs inom vården. Nu har Film Stockholm och KTH (Skolan för Datavetenskap och kommunikation, CSC) inlett ett samarbete och beviljats ett anslag på 400 000 kronor från Stockholms läns landsting för att inleda en förstudie till forskning inom fältet VR, 360-film och behandling av olika former av psykisk ohälsa.

Anslaget har beviljats av landstingets funktionsområde Forskning och Innovation för en förstudie till forskning kring nya behandlingsmetoder för olika former av psykisk ohälsa. I samarbetet deltar även Gustavsbergs Vårdcentral och Karolinska Institutet.

- Detta är startskottet för ett mångårigt samarbetsprojekt som syftar till att skapa nya innovativa vårdmetoder med film och VR som verktyg, säger Joakim Blendulf, chef på Film Stockholm och initiativtagare till projektet. Detta område har potential att bli enormt stort och vi är glada att göra detta tillsammans med en internationellt framstående forskningsinstitution som KTH.

- Det nya anslaget om 400 000 kronor visar att Stockholms läns landsting ser det som prioriterat att forska vidare i hur fälten kultur, medicin och teknik kan verka tillsammans för att göra oss friskare, säger Joakim Blendulf.

Under 2014-2015 samarbetade Film Stockholm tillsammans med läkare och sjukgymnaster för att använda VR-teknik i rehabilitering av patienter med nackskador. Resultatet blev en prototyp i form av ett dataspel. Metoden att använda VR i kombination med estetik och interaktivt berättande från film- och spelvärlden har gett erfarenheter som kan användas inom fler delar av vården.

Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH har lång erfarenhet av tvärvetenskapliga projekt, med allt ifrån fysisk aktivitet, kultur, vård och teknik men alltid med människan i fokus. Flera projekt har genomförts i samarbete med kliniska samarbetspartners, såsom SLL, Karolinska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet samt Skolan för teknik och hälsa på KTH.

- Vi ser stora möjligheter i att använda nya digitala verktyg för att skapa realistiska simuleringar och upplevelser för att förbättra befintliga behandlingsmetoder, säger Jan Gulliksen, professor i Människa-datorinteraktion och dekan/skolchef för CSC på KTH.

För mer information eller frågor:

Film Stockholm
Joakim Blendulf, chef Film Stockholm/Filmbasen, joakim.blendulf@filmstockholm.sll.se, 08-123 378 81.
Mikael Ström, kommunikatör, mikael.strom@filmstockholm.sll.se, 08-123 378 85.

KTH Skolan för datavetenskap och kommunikation
Jan Gulliksen, professor och dekan/skolchef för KTH CSC, gulliksen@kth.se, 0730-37 39 30.

Film Stockholm är Stockholms läns landstings regionala resurscenter för film och rörlig bild med uppdrag från landstingets kulturnämnd och Svenska Filminstitutet. Film i vården är en del av landstingets satsning Kultur i vården, där Film Stockholm prövar metoder med filmen som verktyg där patienters delaktighet och egna skapande är i fokus.

KTH i Stockholm svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. CSC är en av Sveriges mest framstående forsknings- och undervisningsmiljöer inom datavetenskap. Vi bedriver utbildning och forskning inom både teoretisk och tillämpad datalogi, från teoribildning och högprestandaberäkningar till robotik, visualisering, samt tal- och musikkommunikation. Dessutom bedrivs tillämpad forskning och utbildning inom medieteknik, människa-datorinteraktion, interaktionsdesign och hållbar utveckling.

Mer info på www.kth.se/csc