Anmäl ditt lag till Stockholms uttagning till Noomaraton senast den 31 augusti

Noomaraton åter öppet för filmare från Stockholms län

Efter flera års uppehåll är det äntligen dags. Nu kan filmskapare från Stockholms län åter vara med och tävla i Noomaraton. Både proffs och amatörer är välkomna att anta utmaningen att skapa en film på bara ett dygn och utifrån vissa givna förutsättningar.

Noomaraton genomförs samtidigt runt om i Sverige den första helgen i september varje år. Stockholms läns uttagning arrangeras i år i samarbete mellan UnCUT - ung filmproduktion och Film Stockholm/Filmbasen.

- Vi är glada att återigen kunna vara med och arrangera Noomaraton, denna gång i samarbete med UnCut, säger Joakim Blendulf, verksamhetschef för Film Stockholm/Filmbasen.

- Det ska bli superkul att få se alla filmer i höst, säger Tomasz Berggren filmkonsulent på UnCut - ung filmproduktion.

Ett dygn, ett tema, tre föremål och tre platser

Startskottet för tävlingen går klockan 9:00, lördag den 1 september. Under 24 timmar ska anmälda lag göra en film utifrån ett på förhand givet tema. Filmen ska innehålla tre givna föremål och skildra tre platser som har betydelse för berättelsen. Kriterierna tillkännages vid tävlingsstart. Senast klockan 9.00 söndag den 2 september ska tävlingsbidragen laddas upp på uncutfilm.se

Filmerna kommer sedan att publiceras på Noomaraton Stockholms Facebooksida. De kommer också att visas i samband med "Kulturnatt” i Solna.

Vinnare går vidare till riksfinalen på Filmhuset

Vinnarfilmerna i Stockholms uttagningen presenteras den 15 september. De vinnande lagen kommer att belönas med en teknikcheck på 20 000 kronor från Ljud och Bildmedia. Två filmer får också representera länet vid riksfinalen på Filmhuset i Stockholm den 29 september.

Anmäl ditt lag till Noomaraton Stockholms län här senast den 31 augusti. Läs mer om rikstävlingen på noomaraton.se.

Vill du veta mer? Kontakta:
Tomasz Berggren eller Daniel Östborg, filmkonsulenter på UnCUT – ung filmproduktion
E-post: noomaraton@uncutfilm.se
Telefon: 08-746 33 17 eller 070-20 24 326