VR-KBT med psykologen Johan Lundin på Gustavsbergs Vårdcentral. Foto: Joakim Blendulf/Film Stockholm

Film Stockholm uppmärksammas på VR-festival

Film Stockholms VR-projekt för fobibehandling på Gustavsbergs vårdcentral uppmärksammas i dag på den internationella VR-festivalen VR_Sci_Fest.

VR_Sci_Fest äger rum på KTH mellan 17-20 maj. Festivalen är en mötesplats för teknik, vetenskap och kreativitet och ett tillfälle att diskutera nya sätt att använda VR-tekniken. Film Stockholm är en av många organisationer, universitet och specialinbjudna utländska gäster som deltar.

Kl 14.30 på fredag eftermiddag föreläser bland annat Film Stockholms Joakim Blendulf och Jesper Klevenås i KTH:s bibliotek om det VR-projekt som vi inledde 2016 i samarbete med Gustavsbergs vårdcentral, KTH och Karolinska Institutet. I projektet används VR-filmer för behandling av patienter med agorafobi (torgskräck). Just nu pågår en patientstudie där alla patienter som hittills deltagit har visat signifikanta förbättringar.

Film Stockholms chef Joakim Blendulf sitter också i juryn för att utse festivalens bästa VR-film i kategorin Best Impact

VR_Sci_Fest, som arrangeras för andra gången, är gratis och öppet för allmänheten.

Läs mer om evenemanget på vrscifest.com.