Tenet fyller Filmstadens biografer

​Tenet fyller Filmstadens biografer

Efter att ha hållit stängt i månader började biografkedjan Filmstaden under sommaren att öppna sina biografer igen. Att längtan efter att se film på bio är stor stod klart när Christopher Nolans episka actionfilm Tenet hade premiär i förra veckan då Filmstadens salonger fylldes med entusiastiska och förväntansfulla bioälskare.

Under våren och sommaren har det varit svårare att hitta alternativ till hemmaskärmen men sedan slutet av juli är de flesta av Filmstadens biografer öppna igen och i förra veckan hade Christopher Nolans efterlängtade storfilm Tenet biopremiär vilken publiken var snabb med att säkra sina platser till hos biografkedjan.

- Det är ett enormt tryck på biljetterna till Tenet och när vi summerar den första spelveckan har alla våra IMAX-föreställningar och drygt hälften av de övriga varit slutsålda, vilket är väldigt glädjande. Christopher Nolan är känd för att skapa filmer som gör sig bäst på stor duk och våra gäster vet att biokänslan inte går att återskapa hemma, säger Jason Cole, VD på Filmstaden.

Att det finns ett uppdämt sug efter att gå på bio bekräftas också av en europeisk undersökning som den brittiska PR-byrån Mischief har gjort på uppdrag av Odeon Cinemas Group, där Filmstaden ingår. I den anger så många som 80% av respondenterna i Sverige att de är trötta på underhållning via streaming och 32% svarar att de inte längre är intresserade av det innehåll som erbjuds. Dessutom säger 73% att anledningen till att de streamar hemma är bristen på andra typer av nöjen.

För att kunna möta den stora efterfrågan visas Tenet just nu på Filmstadens samtliga biografer, vid flera tillfällen och i flera salonger under en och samma dag. I Stockholm och Göteborg visas filmen även i IMAX-formatet.

- De som är trötta på slötittande i soffan och seriemaraton eller känner sig stressade över att hantera flera skärmar samtidigt ska veta att alla är välkomna tillbaka till den storslagna filmvärlden och bioupplevelsen som vi erbjuder på Filmstaden, avslutar Jason Cole.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.

Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.

Ytterligare information fås av Filmstadens PR-ansvarig Caroline Hellström på telefon 08-680 35 00 eller via mail caroline.hellstrom@filmstaden.se

Presskontakt PR chef Sweden, Finland, Norge +46 76 723 2090