Systembolaget påverkar biopublikens inställning till alkohol

Systembolaget påverkar biopublikens inställning till alkohol

Bio är en stark kanal för informativ reklam vilket effektmätningen av Systembolagets senaste reklamfilm Avdramatisera bevisar. 8 av 10 biobesökare kommer ihåg filmen, tycker att avsändaren är tydlig och gillar reklamfilmen. 9 av 10 säger att de förstår budskapet.

På bio är snittvärdet för budskapets tydlighet fem procentenheter högre för informativ reklam jämfört med snittet på alla reklamfilmer.

- Otroligt glädjande att vår reklamfilm återigen får så höga värden och kommunicerar så starkt på bio. Budskapet i våra filmer har en allvarsam underton samtidigt som de innehåller både humor och lite ironi, vilket fungerar väldigt bra i det större bioformatet, säger Malin Forkman, varumärkeschef på Systembolaget.

Systembolagets reklamfilmer har alltid fått höga värden i effektmätningarna SF Media utför tillsammans med mätföretaget NEPA. Sedan 2010 har Systembolaget vunnit Biopublikens Bästa reklamfilm hela fyra gånger. Priset delas ut till den reklamfilm som fått högst värde i kvartalets mätningar.

- På bio är mediebruset minimalt, vilket ger kommunikationen längre sändningstid hos publiken. Det gynnar särskilt aktörer med viktiga, informativa budskap som Systembolaget, säger Ted Johansson, VD SF Media.

Systembolagets reklamfilmer, signerade Forsman & Bodenfors, syftar till att belysa och bemöta problematiken kring att 18 procent av landets ungdomar uppger att de får alkohol hemma.

- Fantastiskt kul att biopubliken gillade filmen och att den kommunicerar så bra! Kanske passar den här typen av reklamfilm extra bra på bio, där man som publik är lite mer fokuserad än framför TV:n, säger Johan Oliviero, copywriter Forsman & Bodenfors.

För mer information, kontakta:

Maria Tedestedt, kundansvarig SF Media  08 680 36 59 el 0706 22 36 59

Ted Johansson, VD SF Media  08 680 35 31 el 0725 44 35 31