SF Bio visar ”Hobbit: En oväntad resa” i High Frame Rate redan från premiären.

Den emotsedda filmen om hobbiten Bilbo Bagger och hans fantastiska resa har premiär den 12 december och det har länge varit känt att regissören Peter Jackson också velat visa filmen i s k High Frame Rate.

Detta innebär att filmen visas med 48 bilder per sekund istället för med 24 bilder per sekund vilket är det normala vid biografvisningar. Biobesökaren upplever bilden ännu tydligare med bättre och mjukare effekt vid t ex panoreringar.

Tekniken har fram tills nu varit oprövad på de svenska biograferna och det har varit en kamp mot klockan för att få tekniken installerad och godkänd fram till dess att biljetterna släpps den 3 december (2 december till nattvisningarna).

- Även om det traditionella sättet med 24 bilder per sekund är utomordentligt bra med den nya digitala tekniken, så har det hela tiden varit vår ambition att visa filmen även i High Frame Rate, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. Nu är alla våra biografsalonger digitaliserade och vi vill naturligtvis fortsatt ligga i framkant när det gäller ny teknik, och samtidigt måste vi förvissa oss om det fungerar. Men nu har det löst sig och det är vi glada för.

Från och med de första visningarna den 12 december kan alltså ”Hobbit: En oväntad resa” ses antingen i traditionell 2D eller så kan man välja att se den i 3D med eller utan High Frame Rate i samtliga SF Bios städer.

För ytterligare information, vänligen kontakta SF Bios informationschef Thomas Runfors på tel. 08-680 36 83 eller thomas.runfors@sfbio.se

SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ingår i Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige och på 8 orter i Norge med sammanlagt 38 000 fåtöljer i 294 salonger.  På SF Bio i Sverige görs närmare 11 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 400 MSEK.  Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 29 nya biografer med 243 salonger och 29 455 fåtöljer.

Ytterligare information fås av SF Bios informationschef thomas.runfors@sf.se eller telefon 08-680 35 00.