SF Bio bygger Sveriges största biograf i Mall of Scandinavia

SF Bio bygger Sveriges största biograf i Mall of Scandinavia

SF Bio satsar stort i Mall of Scandinavia som planerar att öppnas hösten 2015. Det blir SF Bios största etablering någonsin för att ta filmupplevelsen till nya höjder. Anläggningen blir på över 9 000 m2, med Nordens största filmduk och över 2 000 fåtöljer fördelat på två koncept.

Anläggningen består av:

• 11 salonger anpassade till en stor publik med norra Europas största dukar och stort fokus på en storslagen biografupplevelse. Denna anläggning kommer att bli Sveriges största biograf med bl a Nordens största filmduk på 25 meter och över 1 800 fåtöljer.

• En lyxbiograf med fyra VIP-salonger byggs i en separat del med exklusiv restaurang och bar med möjlighet att äta och dricka i anslutning till filmen. Denna biograf kommer att ha 160 exklusiva fåtöljer.

Ytmässigt motsvarar biografen en och en halv fotbollsplan och är jämförbar med Filmstaden Heron City och Bergakungen i Göteborg. Alla salonger kommer att motsvara framtidens krav på ljud och bild, bl a med 4K-projektorer med high frame-rate (högre filmhastighet för bättre bild), 3D och revolutionerande ljud för att kunna erbjuda de allra bästa biografupplevelserna. Den största duken har en yta på 250 m2, vilket motsvarar en tennisplan i storlek.

- Vi är naturligtvis väldigt stolta över denna satsning, säger Jan Bernhardsson, VD på SF Bio, och vi kommer också att bygga biografer som på alla sätt manifesterar att biografen även i framtiden kommer att vara det i särklass bästa sätt att se film. Med extremstora dukar, ett ljud i världsklass och med en ypperlig biografmiljö blir detta en anläggning som tar upplevelsen till nästa nivå.

Ena anläggningen kommer även att kunna erbjuda en lyxigare biografupplevelse för dem som vill ha en alldeles speciell bioupplevelse.

- Vi kommer att arbeta vidare med det VIP-koncept som vi så lyckosamt börjat med, först i Göteborg och sedan på Rigoletto i Stockholm. Det finns biobesökare som vill sätta en alldeles speciell guldkant på sitt biobesök, och det kommer vi nu att kunna erbjuda på den nya biografen, berättar Jan Bernhardsson.

- Stockholmsområdet växer i en takt som gör att vi hela tiden måste titta på nya möjligheter att expandera och förändra våra etableringar. Samtidigt är besöksutvecklingen på bio väldigt positiv, så vi ser att denna satsning kommer i rätt tid. Stockholmarna går mycket på bio, och vi ser mycket ljust på framtiden när vi nu också får vara med och bygga framtidens biografer, avslutar Jan Bernhardsson.

Mall of Scandinavia i Solna kommer att bli Nordens största köpcentrum med över 100 000 m 2 butiksyta. I ett av Sveriges befolkningstätaste områden skapas en ny arena för mode, design, mat, teknik, nöje, mm. I denna miljö etablerar nu SF Bio framtidens biografkomplex.

- Detta ger en försmak av vad Mall of Scandinavia kommer att erbjuda. Kombinationen av biograf och ett utmärkt restaurangutbud är en viktig del i skapandet av framtidens shoppingupplevelse, säger Per Ronnevik, Director of Development Nordic på Unibail
Rodamco som står bakom Mall of Scandinavia där etableringen sker. Biografen blir en fantastisk attraktion som kommer att bidra till att Mall of Scandinavia blir en levande plats, från tidig morgon till sen kväll, fortsätter Per Ronnevik.

För ytterligare information, vänligen kontakta
• Thomas Runfors, Informationschef på SF Bio 08-680 36 83, thomas.runfors@sfbio.se
• Per Ronnevik, Director of Development Nordic, Unibail-Rodamco 076-627 58 15,
per.ronnevik@unibail-rodamco.com

SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ingår i Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige och på 8 orter i Norge med sammanlagt 38 000 fåtöljer i 294 salonger.  På SF Bio i Sverige görs närmare 11 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 400 MSEK.  Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 29 nya biografer med 243 salonger och 29 455 fåtöljer.

Ytterligare information fås av SF Bios informationschef thomas.runfors@sf.se eller telefon 08-680 35 00.

Presskontakt PR chef Sweden, Finland, Norge +46 76 723 2090