SF Bio blir ny nationell sponsor till Friends

SF Bio blir ny nationell sponsor till Friends

SF Bio inleder ett nationellt sponsorsamarbete med organisationen Friends i syfte att arbeta mot mobbning och utanförskap där biografen blir en viktig arena för att nå ut med budskapet.

Friends grundades 1997 av Sara Damber och har sedan dess vuxit till en organisation med 45 anställda. Huvudkontoret ligger i Solna och de har regionkontor i Umeå, Göteborg och Malmö.

Varje år möter och utbildar Friends drygt 40 000 lärare, föräldrar och barn kring hur de kan förebygga mobbning. Friends filosofi är att alla kan göra skillnad och att det är tillsammans vi stoppar mobbning och deras vision är ett samhälle där barn och unga växer upp i trygghet och jämlikhet.

- Vi är glada att kunna stödja en organisation som ligger oss nära värdemässigt och som vänder sig till en viktig målgrupp som vi vet att vi når, säger Maria Skoglund, VD på SF Bio. Det är också en organisation vars budskap alla kan förstå och ställa upp på. Friends och SF Bio passar bra ihop! Vi arbetar båda för att erbjuda en miljö fri från utanförskap och där man kan göra roliga saker tillsammans.

Många av biobesökarna är ungdomar som går på bio tillsammans. SF Bio har också många unga medarbetare med olika bakgrund och med skoltiden inte så långt bort. Här finns möjligheten att att nå många med budskapet att mobbing inte är OK och också möjlighet att bidra direkt till Friends arbete.

Samarbetet innebär bl a att SF Bio kommer att upplåta reklamplats på bio, skänka en del av panten från insamlingen via Returpack, samt att samarbeta i en del riktade kampanjer med olika kioskerbjudanden.

- Skolan ska vara en trygg plats för alla men trots det är 60 000 barn utsatta för mobbning i Sverige. Vi vet att det går att skapa förändring och vi ser det varje dag när vi utbildar i skolor runt om i landet. Det är tillsammans vi skapar förändring och därför är vi otroligt glada att samarbeta med SF bio som redan idag för hundratusentals barn och vuxna samman, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare Friends.

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Ratos och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.