Ny balettklassiker från London utmanar gamla jultraditioner

Ny balettklassiker från London utmanar gamla jultraditioner

Nu kommer Christopher Wheeldons stora publiksuccé ALICE I UNDERLANDET till Sverige i en direktsändning på biografer över hela landet från Royal Opera House i Covent Garden.

Den 16 december får Pjotr Tjajkovskijs Nötknäpparen konkurrens som julens stora balett för hela familjen när Christopher Wheeldons megasuccé ALICE I UNDERLANDET från 2011 visas direkt från Royal Opera House i Covent Garden på biografer över hela Sverige.

Christopher Wheeldons spektakulära balett är en fest för alla sinnen som levandegör Lewis Carrolls berömda berättelse med ett menageri av färger, figurer och övertygande koreografi. Joby Talbots livliga musik utgör ett perfekt komplement till baletten med en gnistrande egenart.

I huvudrollen som Alice dansar Prima ballerina Sarah Lamb som vi får följa på resan till underlandet i en explosion av teatereffekter, projektioner och marionetter. Bob Crowleys svarar för den egensinniga scenografin som väcker Alice förtrollade värld till liv bland välkända karaktärer som Hattmakaren, Den vita kaninen, Hjärter Dam och många andra av de älskade figurerna.

-  Få upplevelser är så magiska som att ta med sig barnen på ett klassiskt balettäventyr dagarna före jul. Det är därför fantastiskt att Christopher Wheeldons Alice i Underlandet, som blivit något så ovanligt som en ny balettklassiker, kan nå ut till den breda svenska publiken genom live-sändningar från Royal Opera House på SF Bio, säger Anneli Alhanko, Prima Ballerina Assoluta och Hovdansare samt konstnärlig ledare vid Base23.

Säsongen för liveföreställningar från Royal Opera House omfattar både operor och baletter till och med juli 2015. Repertoaren bjuder på operaklassiker som Giacomo Puccinis La bohème, Richard Wagners Den flygande holländaren och Pjotr Tjajkovskijs mästerverk Svansjön för att nämna några. Föreställningarna kommer även att visas i en inspelad version (vanligtvis söndagen efter live-föreställningen).

-  Det här är en fantastisk möjlighet för alla opera- och balettälskare att möta de största stjärnorna live på en av världens främsta operascener i ett magiskt live-ögonblick. Den senaste interaktiva realtidstekniken gör att publiken faktiskt får vara med i Royal Opera House på absolut bästa plats, säger Sture Johansson, programdirektör på SF Bio.

Bland höjdpunkterna märks även Umberto Giordano opera Andrea Chénier i januari med världsberömde tenoren Jonas Kaufmann i huvudrollen, Kurt Weills opera Rise and fall of the city of Mahagonny med hovsångerskan Anne Sofie von Otter i huvudrollen i april nästa år och Giacomo Puccinis La bohème med Anna Netrebko och Joesph Calleja i rollerna, som sätts upp i juni 2015.

ALICE I UNDERLANDET visas på SF Bio i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Umeå och Västerås samt på utvalda biografer hos Svenska Bio. Föreställningen sänd även i bandad version den 21 december.

Biljetter, trailers och programmet för hela säsongen hittar du på www.sf.se/opera.

För ytterligare information, pressbilder, mm kontakta:

Stellan Forsberg, 070 763 97 66, stellan.forsberg@mondayrelations.se eller

Camilla Nasiell, 070 720 65 63, camilla.nasiell@mondayrelations.se eller

Thomas Runfors, 08 680 35 00, informationschef SF Bio, thomas.runfors@sfbio.se

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Ratos och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.