Makalöst höstlov på SF Bio

Sedan SF Bio infört databaserat biljettförsäljningsprogram kan man jämföra ner på föreställningsnivå sedan 1990-talet. Årets höstlov blev det tredje bästa i modern tid med 473 278 besök och två av dagarna under lovet blev enormt välbesökta med över 85 000 besökare per dag.

Under hela oktober gjordes 1 190 455 besök på SF Bio och hittills i år har besöken uppgått 9 667 925 vilket är 9 % bättre än vid samma period förra året.

Flest besök i oktober hade SKYFALL med 173 000 besökare, TED med 160 000 besökare, TAKEN 2 med 116 000 besökare, EN OVÄNTAD VÄNSKAP med 116 000 besökare och HYPNOTISÖREN med 102 000 besökare. Även dokumentärfilmen PALME har haft en stark spelning och filmen når runt 130 000 besökare på SF Bios biografer.

- Höstens repertoar har verkligen innehållit något för alla, vilket också har varit vår målsättning, säger Per Mårtensson, programchef på SF Bio. Vi strävar hela tiden efter ett brett utbud där våra besökare alltid skall hitta en film som passar – oavsett ålder och filmsmak.

Höstlovet är traditionellt välbesökt av familjer med barn som i år kunnat välja mellan bl a MODIG, HOTEL TRANSYLVANIEN, MADAGASKAR 3, TINGELING, LILLA ANNA OCH LÅNGA FARBRORN, SAMMYS ÄVENTYR 2 och många av veckans dagföreställningar har varit utsålda.

Det kan också noteras att pensionärsbesöken höll sig på en hög nivå under månaden. Andelen pensionärer var 6,7 % vilket är +1,5 procentenheter högre än i september och +1,1 procentenheter jämfört med samma månad förra året. Det är främst EN OVÄNTAD VÄNSKAP och PALME som lockat flest besökare som löst pensionärsbiljett.

- Bio är ju som bekant inte bara en ungdomsföreteelse utan pensionärer är också en stor kundgrupp som uppskattar att gå ut och göra något roligt tillsammans med andra, säger Per Mårtensson. Dessutom har man ju fler föreställningar att välja på då man också ofta kan gå på bio dagtid.

För tabeller angående oktober, höstlov och pensionärsbesök, se dessa i pressmeddelandet som presenteras i PDF-format nedan.

För mer information, kontakta Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. Tel 08-680 36 83 eller thomas.runfors@sfbio.se

SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ingår i Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige och på 8 orter i Norge med sammanlagt 38 000 fåtöljer i 294 salonger.  På SF Bio i Sverige görs närmare 11 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 400 MSEK.  Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 29 nya biografer med 243 salonger och 29 455 fåtöljer.

Ytterligare information fås av SF Bios informationschef thomas.runfors@sf.se eller telefon 08-680 35 00.