Internationella Komedifilmfestivalen på biografen Sture

Internationella Komedifilmfestivalen på biografen Sture

Den andra upplagan av Internationella Komedifilmfestivalen går av stapeln på biografen Sture den 1-4 oktober. Festivalens gästas av flera stora komiker däribland skådespelaren Sally Phillips, ståupparen Shazia Mirza och turkiska filmlegenden Perran Kutman.

Internationella Komedifilmfestivalen ger Sverige en unik chans att uppleva vad människor skrattar åt i andra kulturer genom att visa komedier från hela världen. Festivalen gästas i år av flera tunga internationella namn.

SF Bio sponsrar festivalen genom att upplåta biograf Sture och sälja biljetter via sf.se.

- Vi blev imponerade av förra årets festival och att den visar på att humor inte känner några gränser, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. En bra festival behöver ju också rätt omgivning och vi är glada att kunna ställa upp med några salonger på biografen Sture, som vi tycker passar perfekt för upplägget med en intressant film- och programmix.

- Under den första festivalen såg vi hur människor möttes genom skrattet och hur det väckte tankar och diskussioner. Och just skratta behöver vi kanske mer än någonsin idag då vindarna blåser som hårdast i världen och Sverige. Vi vill att alla ska mötas centralt därför passar Sture oss perfekt för festivalen och vi är självklart glada för detta samarbete, säger Nisti Stêrk, festivalchef och konstnärlig ledare. Det är en mysig, lagom stor biograf med bra läge och det finns alla förutsättningar för en lyckad festival, och jag är övertygad om att denna festival för oss alla närmre varandra gamla, unga, barn, vita, gröna, bruna, röda – vi möts genom skrattet!

Förutom filmvisningar bjuder festivalen också på en del intressanta besök och seminarier, bl a bjuds det på en hyllning till Magnus Härenstam i samtal med vännerna Lill Lindfors, Bosse Parnevik och Lasse Hallström i närvaro av Magnus familj. Några av de svenska politikerna, Birgitta Ohlsson och Gustav Fridolin, medverkar i ett seminarium om humorns roll. Det ges även ett branschsamtal om humorfilmens status med bl a, Peter Settman, SVT:s dramachef Christian Wikander och Guldbaggejuryns ordförande Jannike Åhlund. Dessutom invigs festivalen av SF Bios VD Maria Skoglund, Johan Glans m fl.

Se hela programmet på www.internationellakomedifilmfestivalen.se

Biljetter köps på www.sf.se

För ytterligare information, vänligen kontakta

Projektledare Ulrika Bandeira, mail ulrika@sterkproduction.se telefon 073-99 66 177

Festivalchef Nisti Stêrk, mail nisti@sterkproduction.se telefon 073-659 94 36

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Bridgepoint och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 32 biografer med totalt 254 salonger och drygt 32 000 fåtöljer. Vi finns på 16 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.