Gunnar Asplunds biograf - Skandia-Teatern - fyller 90 år

Gunnar Asplunds biograf - Skandia-Teatern - fyller 90 år

Stockholms äldsta singelbiograf, Skandia-Teatern, fyller 90 år. Ansvarig arkitekt för Skandia-Teatern var den världsberömde Gunnar Asplund.

Vi kommer att uppmärksamma 90-årsdagen med firande den 19 september under teman ”Från stumfilm till ljudfilm”. Det blir en helafton där vi visar "Singin' in the Rain", en klassiker från 1952 med bl a Gene Kelly i huvudrollen samt en unik dokumentation med rörliga bilder av byggandet av Skandia-Teatern.

Även under jubileumshelgen 21-22 september visar vi ”Singin’ in the Rain” samt den unika dokumentationen med rörliga bilder av byggandet av Skandia-Teatern.

För mer information och biljettbokning se www.sf.se.

Biografen Skandia invigdes 1923 som stumfilmsbiograf och är en av Europas mest kända klassiska biografer, inredd av den världsberömde arkitekten Gunnar Asplund. Många av 1900-talets mest kända konstnärer har bidragit till utsmyckningen och via varsamma renoveringar är dukstorlek och teknik anpassat till nutidens krav. Salongen är gjord som en så kallad atmosfärsbiograf, för att ge en känsla av att man sitter i en festlig utomhusmiljö. Salongen har 532 platser.

Skandia-Teatern drivs idag av SF Bio med ordinarie filmvisningar fredag till söndag. Repertoaren tilltalar den kundkrets som vill uppleva film i en klassisk biografmiljö. Under veckans övriga dagar används biografen främst till konferenser och andra evenemang.

För ytterligare information kontakta:

Annika Hammarqvist, Biografchef på Skandia, 08- 789 60 30

Thomas Runfors, informationschef på SF Bio, 08-680 35 00

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 101 anläggningar och 576 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Ratos och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr och bolaget har ca 1 300 anställda. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 29 nya biografer med 243 salonger och 29 455 fåtöljer.