Gratis mensskydd hos Filmstaden frontas av Caroline Seger

Gratis mensskydd hos Filmstaden frontas av Caroline Seger

I samband med Internationella Mensdagen 28 maj gör Filmstaden mensskydd tillgängligt för alla besökare på sina över 30 biografer i Sverige.

- Mens ska aldrig vara ett hinder för att inte kunna göra det du vill. Nu kan alla kvinnor gå på bio utan att känna oro över att mensen ska förstöra upplevelsen”, säger Caroline Seger.

Initiativet innebär i praktiken att ingen besökare ska behöva lämna biografen för att köpa skydd eller göra provisoriska lösningar av toalettpapper. För att möjliggöra det ska RedLockers automater för gratis mensskydd nu installeras.

Caroline Seger frontar kampanjen för gratis mensskydd som är skapad av RedLocker. Förhoppningen är att genom hennes medverkan, nå ut till en bredare publik med budskapet för att krossa det tabu som finns kopplat till mens.

- Under våra fem verksamma år har vi mottagit otaligt många tips från personer som önskar att gratis mensskydd fanns på biografer. Därför är Filmstadens initiativ viktigt och efterlängtat av många. Bara symbolvärdet tror jag kommer ha stor påverkan på jämställdhetsfrågan långsiktigt, säger Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker.

RedLocker tillhandahåller automater för fria mensskydd och grundades 2018 som ett UF-företag av unga entreprenörerna Clara Lidman och Liza Eriksson. RedLocker har sedan tidigare samarbeten med restauranger, gym, skolor och museer - men detta är första gången det tillgängliggörs på biografer i Sverige.

- Att gå på bio ska vara okomplicerat och inkluderande vilket samarbetet med RedLocker verkligen förstärker. Att erbjuda gratis mensskydd till våra gäster är för oss lika självklart som att äta popcorn till filmen, säger Jennie Granbom, Marknadschef på Filmstaden.

RedLockers automater kommer att finnas på toaletterna på samtliga av Filmstadens över 30 biografer i hela landet och nu har en utrullningsprocess startat i gång med mål att samtliga biografer ska erbjuda gratis mensskydd innan juni månads slut 2024.

För ytterligare information:

Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker
liza.eriksson@redlocker.se

Jennie Granbom, Marknadschef på Filmstaden
jennie.granbom@filmstaden.se

Filmstaden
är Sveriges största biografkedja och är en del av ODEON Cinemas Group. Förutom Filmstaden i Sverige driver ODEON Cinemas Group marknadsledande biografer i Storbritannien, Irland, Spanien, Italien och Finland, samt har en stark position i Norge, Tyskland och Portugal. Varje år välkomnar de tillsammans mer än 100 miljoner gäster i mer än 290 biografer och 2.500 salonger.

RedLocker
har sedan 2018 lett en revolutionerande förändring – gratis mensskydd. Genom högkvalitativa distributionslösningar arbetar bolaget för att allt fler människor ska få tillgång till gratis mensskydd i offentligheten. De röda automaterna för mensskydd har implementerats i över 4000 verksamheter runt om i Europa.

Filmstaden AB

Presskontakt PR chef Sweden, Finland, Norge +46 76 723 2090