Nya IMAX biografen invigs på Filmstaden Luxe i Uppsala idag

Glädje och förväntan när nya Filmstaden Luxe Uppsala invigs

Uppsala är fyllt av förväntan inför dagens öppning av Filmstaden Luxe – en helt ny bioupplevelse i centrala Uppsala på Dragarbrunnsgatan 22. En välkänd profil i staden, Christer Nordström, bioälskare och tillika tidigare Filmstaden-medarbetare och framför allt Uppsalapolisens mångåriga talesperson, kommer att klippa bandet. Och vips är det som det har talats om i så många år en verklighet; Sverige och Uppsala har fått sin första Filmstaden Luxe biograf. Med 13 salonger, inklusive IMAX, ett brett filmutbud och bistro och bar är Filmstaden Luxe attraktivt för alla som söker underhållning utanför hemmet.

– Vi som har arbetat med detta projekt under lång tid är otroligt glada att det nu är verklighet och att Dagen D har infunnit sig, säger biografchefen Jonathan Wall. Jag vill tacka alla i vår organisation och andra för det stöd som vi har fått. Alla filmälskare här i Uppsala, i regionen och runt om i landet ska känna sig hjärtligt välkomna.

Biografen har sammanlagt 13 salonger, samtliga utrustade med lyxiga justerbara recliner-fåtöljer. Bland salongerna ryms de två premiumformaten IMAX och iSense där besökaren verkligen förs in i en annan värld med storslagna ljud- och bildupplevelser. Ett brett utbud av filmer och olika typer av salonger gör Filmstaden Luxe Uppsala till ett attraktivt nöje för många. Här finns också mat och dryck utöver vanliga snacks. Besökaren kan ta med sig både mat och dryck in till filmen och samtliga av biografens salonger har rättigheter för alkohol.

–Uppsalaregionen är en av Sverige mest dynamiska med kraftig tillväxt. Vi ser hur företag utvecklar sin verksamhet både i regionen och i vår centralort Uppsala. Med fler invånare ökar också behovet av mer aktivitet, kultur och underhållning. Vi gläds åt att Filmstaden och dess ägare ODEON Cinemas Group valt att satsa på ett nytt biografcentrum mitt i residensstaden Uppsala, liksom vi gläds åt andra satsningar här av andra aktörer inom ett brett spektrum av branscher, säger Stefan Attefall, landshövding Uppsala län i en kommentar till öppnandet.

I en rapport som publicerades i maj 2024 analyserar Myndigheten för Kulturanalys film- och biovanor, data som samlats in av SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Rapporten visar att 75 procent av svenskarna är intresserade av film och 80 procent ser film minst en gång i månaden. Unga är mer intresserade och ser oftare på film än äldre. Högutbildade personer med god inkomst är mer intresserade av och ser film, storstadsbor både är mer intresserade och ser oftare på film än invånare på landsbygden.1)

–Bio är för alla, säger Hannele Wolf-Manilla, Nordisk kommersiell chef för ODEON Cinemas Group, som äger Filmstaden. Vi driver olika typer av biografer, inklusive Luxe-biografer, med ett brett utbud och något för alla både när det gäller salonger, filmer och utbudet av mat, dryck och snacks. I Uppsala lanserar vi även daybeds längst fram i vissa salonger. De finns på andra ODEON-biografer i Europa och är väldigt populära bland barnfamiljer och ungdomar. Vi är mycket stolta över vår nya storsatsning i Uppsala och glada att äntligen få slå upp dörrarna.

Efter en hel dag fylld med filmer, visningar, pressmöten, bandklippning och galapremiär, kommer Disney’s nya storfilm, actionkomedin Deadpool & Wolverine, att ha världspremiär i IMAX salongen högst upp i huset. Den inleder därmed avslutningen av invigningsdagen genom att börja exakt vid midnatt mot den 24 juli.

• Myndigheten för kulturanalys Film- och biovanor Fördjupande rapport om kulturvanor inom film och bio Kulturfakta 2024:2

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Irene Hernberg, Nordic PR Manager Filmstaden Odeon Cinemas

E: irene.hernberg@finnkino.fi

irene.hernberg@filmstaden.se

För pressbilder vänligen klicka på länken:

Filmstaden AB | Mediearkiv (mynewsdesk.com)

https://www.mynewsdesk.com/se/... pressbilder på landshövding Stefan Attefall:

www.lansstyrelsen.se/uppsala

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 32 biografer med totalt 254 salonger och drygt 32 000 fåtöljer. Vi finns på 16 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.