Första året med SF Bio i Kulturhuset

Första året med SF Bio i Kulturhuset

I januari 2012 tog SF Bio över driften av Klarabiografen i Kulturhuset och efter det första året kan vi konstatera av biobesöken nästan fördubblats.

År 2012 hade Klarabiografen 12 145 besökare i SF Bios regi. Besöken de tidigare tre åren var:

2011  6 720

2010  7 175

2009  7 873

Över 60 olika filmer visades under året, däribland 8 dokumentärer. Det visades film från bland annat Sverige, Danmark, Österrike, Japan, USA, Spanien, Frankrike, Norge, Storbritannien och Belgien.

- Vi har fått in nya besökargrupper i Kulturhuset genom SF Bios visningar. Även våra ordinarie besökare har lockats till Klarabiografens visningar, säger Bosse Persson, konstnärlig ledare för program i Kulturhuset.

Kulturhuset har också fortsatt med egna visningar, t ex genom bibliotekens filmklubbar och de direktsända operavisningarna från The Met. Även Stockholms filmfestival har framgångsrikt visat film i Klarabiografen.

- Vi är nöjda med besöksutvecklingen på Klarabiografen, säger Jonas Yngfalk, operativ chef på SF Bio. Under året har det även visats knattebio för de yngsta och barnvagnsbio för nyblivna föräldrar, aktiviteter som varit mycket välbesökta och i samarbete med Kulturhuset visades REX kortfilmsfestival. Vi var med på Barnens kulturhus och visade film gratis för barn i alla åldrar tillsammans med Folkets bio, Nordisk Film och SF Film.

Mest besökta film 2012 var Avalon med 1892 besökare och i dagsläget är Searching for Sugarman den mest besökta filmen sedan SF Bio tog över biografen.

Och tendensen fortsätter. Sista spelveckan i januari innebar nytt rekord för Klarabiografen: 988 besökare på en och samma vecka. Ackumulerat för året är vi redan uppe i över 3000 besökare, vilket är ca 25% av förra årets antal besök.

SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ingår i Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige och på 9 orter i Norge med sammanlagt 38 000 fåtöljer i 294 salonger.  På SF Bio i Sverige görs närmare 12 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 600 MSEK.  Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 29 nya biografer med 243 salonger och 29 455 fåtöljer.