Filmstaden storsatsar i Uppsala City med toppmodern biograf och Sveriges tredje IMAX®-salong

Filmstaden bygger en helt ny biograf på Dragarbrunnsgatan i centrala Uppsala. Biografen får 13 salonger, varav en IMAX®-salong. Samtliga salonger har recliner-fåtöljer och i foajén kan gästerna mingla i en bar. Biografen beräknas stå klar hösten 2024.

-Uppsala är en fantastisk biostad och vi är så glada att nu kunna möta marknadens önskan om en central, riktigt lyxig och toppmodern biograf med IMAX®-salong i Uppsala, säger Helena Eklund, Commercial Director på Filmstaden Northern Europe.

Den nya biografen håller på att byggas i hörnet Dragarbrunnsgatan/Klostergatan där den befintliga fastigheten byggs om från grunden. Nya Filmstaden Uppsala byggs i tre våningsplan och får 13 salonger med totalt 869 recliner-fåtöljer. Det är Filmstadens första biograf som utöver den moderna tekniken får så kallade recliners i samtliga salonger. Recliners är en ställbar, lyxig skinnfåtölj som ska ge maximal komfort. Dessutom ska gästerna kunna mingla före och efter filmen i en bar- och café-del. Där ska man kunna äta en lättare matbit och ta något att dricka i en mysig ombonad miljö som ska bidra till helhetsupplevelsen.

Att se en film i IMAX® är det mest storslagna man kan uppleva på bio. Superskarpa bilder på en jätteduk tillsammans med ett massivt ljud som känns i hela kroppen ger det optimala formatet för dagens storfilmer. Den teknik som används i Uppsalas salong kommer var IMAX® with Laser, vilket är en banbrytande projektorteknik och ett 12-kanaligt ljudsystem som skapar en känsla av att vara en del av filmen.

Det här är IMAX®:

• Projektorer som ger intensiva färger och kristallklara, högupplösta bilder för en mer intensiv upplevelse och realistisk känsla.
  • Ett kraftfullt 12-kanaligt ljudsystem för massivt, ”3-dimensionellt” ljud (immersive sound).
  • Stora, välvda filmdukar och en utvidgad bildyta (visar 26% mer av filmen).
  • IMAX DMR®, en teknik för digital efterbearbetning av filmer för att omvandla dem till IMAX-formatet med bästa bildkvalitet och ljud.
  • Biografsalonger med stark lutning, så kallad gradering, för att alla besökare ska ha perfekt sikt.

Byggnationen sker i samarbete med hyresvärden Uppsala Akademiförvaltning.

För mer information kontakta:
Jenny Öhman, presskontakt på Filmstaden
Mail: jenny.ohman@filmstaden.se