Filmstaden Kista jubilerar med ny foajé

I år fyller Filmstaden Kista 10 år och det kommer att firas på fredag den 13 juli, bland annat med en helt ombyggd foajé.

Filmstaden Kista invigdes 2002 som en del i det nya Kista Galleria och blev redan från början en stor succé med sina stora dukar och moderna foajé. Under åren har över 5,2 miljoner biobesök gjorts på biografen och det har på senare år känts naturligt att göra foajén mer uppdaterad efter dagens behov. Biografen är flitigt bokad även dagtid, både för olika dagföreställningar som t ex barnvagnsbio, men också för konferenser och andra event.

- Vi kände att foajén kändes lite för ödslig och inte gav den rätta biografkänslan, berättar Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. Vi har sökt att få en mer naturlig plats att vistas innan filmen och där man kan klara av de olika faserna i besöket på ett smidigt sätt.

Foajén är nu ombyggd i en logiskt zon-tänk, där man först köper ”checkar in” sina biljetter i Biomaten eller i kassan, därefter kanske handlar något i kiosken och sedan väntar i en lounge-liknande del innan filmen börjar.

- Vi ska få biobesökaren att färdas genom tydliga zoner med ny inredning, nytt sortiment och ny kommunikation. Biobesöket blir bättre, både innan och efter filmen, menar konceptbyrån Kollo som hjälpt till att skapa den nya foajén.

Nyinvigningen den 13 juli kommer att bjuda på olika aktiviteter och tävlingar, bl a Sverigepremiär på en av årets stora familjefilmer ”Madagaskar 3” samt premiär på den svenska komedin ”Cockpit” med Jonas Carlsson i huvudrollen. Biljetter finns som vanligt att köpa på sf.se.

För ytterligare information, kontakta Thomas Runfors, informationschef på SF Bio. Telefon 08-680 36 83

SF Bio är Nordens ledande biografföretag och ingår i Bonnier AB. SF Bio driver biografer på 22 orter i Sverige och på 8 orter i Norge med sammanlagt 38 000 fåtöljer i 294 salonger.  På SF Bio i Sverige görs närmare 11 miljoner biobesök per år och vi sysselsätter ca 1 200 personer. Omsättningen på årsbasis är 1 400 MSEK.  Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 29 nya biografer med 243 salonger och 29 455 fåtöljer.

Ytterligare information fås av SF Bios informationschef thomas.runfors@sf.se eller telefon 08-680 35 00.