Filmstaden Bergakungen fyller 10 år – firar med kyssar

Filmstaden Bergakungen fyller 10 år – firar med kyssar

Nu på lördag firar en av Sveriges största biografer, Filmstaden Bergakungen i Göteborg, sin 10-åriga födelsedag. Då blir det en kalasdag på biografen med bland annat smygpremiär av Alica Vikanders ”Fyren mellan haven”, show och erbjudanden. Dessutom finns en kyssomat på plats för den som vill ge sig i kast med att slå rekordet i världens längsta filmkyss.

I helgen är det tio år sedan Filmstaden Bergakungen på Eventstråket i Göteborg invigdes av Drottning Silvia. Sedan dess har närmare 12 miljoner bioälskare förlorat sig i filmens värld i någon av de 14 salonger som komplexet erbjuder.

Just salong 14 är en så kallad VIP-salong och här finns det på lördag möjlighet att se Alica Vikanders nya film, Fyren mellan haven, först av alla. VIP-salongen har varit en succé sedan den invigdes och här kan publiken inte bara njuta av filmen utan även av mat och dryck. VIP-salongen var den första i Sverige och beläggningen avslöjar att publiken gillar konceptet.

• Dessutom innebär VIP-konceptet en lyxigare fåtölj och att popcorn och läsk ingår i priset. Att gå på bio ska vara en upplevelse och med VIP-konceptet förhöjer vi den, säger Maria Andersson, biografchef på Filmstaden Bergakungen.

Utöver smygpremiären av ”Fyren mellan haven”, som presenteras av Göteborgs Filmfestival vilka SF Bio har samarbetat med sedan länge, kommer publiken under dagen att bli bjuden på levande musik i foajén med artister från Rytmus musikgymnasium i Göteborg. Dessutom blir det specialpriser i biografens restaurang. Danilo restaurang och bar har funnits som en del av Filmstaden Bergakungen sedan starten 2006 och har varit ett sådant framgångskoncept att SF Bio numera har restauranger i eller i direkt anslutning till flera av företagets biografer runt om i landet.

• Vi vet att våra besökare uppskattar att inleda eller avsluta sin biokväll med en bit mat eller något att dricka. Därför var det en viktig prioritering när arbetet med Filmstaden Bergakungen inleddes att vi fick till ett samarbete med någon som ville driva en restaurang i biografen, säger SF Bios informationschef Thomas Runfors.

Sedan någon vecka tillbaka har Bioklubben, SF Bios lojalitetsprogram uppmanat sina medlemmar att vara med och slå rekordet i Världens längsta filmkyss. För att göra ansökningsprocessen smidigare kommer det att på lördag finnas en så kallad Kyssomat på plats i Filmstaden Bergakungen.

Besökarna på lördag har alltså en del utöver det vanliga att vänta, men biografchef Maria Andersson intygar ändå att det viktigaste är precis som vanligt;

• Publiken kommer, som alltid, att ha massor av filmer att välja mellan. Jag vågar nästan lova att det finns något för alla smaker, avslutar hon.

För mer information, vänligen kontakta Biografchef Maria Andersson, tel 0730 960444

SF Bio AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 12 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Nordic Cinema Group som ägs av Bridgepoint och Bonnier AB.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 32 biografer med totalt 254 salonger och drygt 32 000 fåtöljer. Vi finns på 16 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.