Bioklubben fyller 15 år – firar med att samla ihop biominnen

I september 1999 föddes Bioklubben. 15 år senare har klubben växt till en Sveriges största
medlemsklubbar. Inför 15-årsjubileet bjuder nu klubben in alla medlemmar att dela med sig av sina biominnen.

Bioklubben har idag ca 900 000 medlemmar. Ett antal som alltså gör klubben till en av Sveriges största Kundklubbar. Och medlemsantalet fortsätter stadigt att öka.

– Vi ser en stabil tillväxt, men det som är speciellt kul är det ökade engagemanget bland medlemmarna, säger Maria Rosén, ansvarig för Bioklubben på SF Bio.

Som medlem i Bioklubben samlar man poäng på det man handlar. Man får också rabatter på menyerna i kiosken. Men det som är populärast är de premiärer och förhandsvisningar som Bioklubben bjuder in medlemmarna till.

– Intresset för våra förhandsvisningar är enormt. Förra året genomförde vi 28 förhandsvisningar av nya biofilmer. Alla var fullsatta av våra Silver- och Guldmedlemmar, fortsätter Maria Rosén.

Förutom förmånerna och förhandsvisningarna har Bioklubben också blivit mycket aktivare i dialogen med medlemmarna de senaste åren.

– Sociala medier har förstås öppnat upp helt nya möjligheter för oss. Våra medlemmar är väldigt aktiva, både i dialogen med oss, men inte minst i dialogen med varandra. Det är verkligen fantastiskt att vara en del av den gemenskapen som våra medlemmar delar kring film och bioupplevelsen, säger Maria Rosén.

Inför det stundande 15-årsjubileet ska nu alltså Bioklubben tillsammans med sina medlemmar samla ihop biominnen från de 15 senaste åren.

– Bioupplevelsen är förknippad med väldigt många minnen. Många minns t.ex. sitt första biobesök. En del har haft bion som plats för sin första dejt. Biominnen sträcker sig över alla tider och alla åldrar, säger Maria Rosén.

Kampanjen kommer att pågå ända till årsskiftet, och det bästa biominnet kommer att belönas med en biopremiär i veckan i ett helt år. Maria passar också på att bjuda på sitt egna bästa biominne:

– Hela familjen var på Mamma Mia och efter filmen kunde man köpa CD:n i foajén, vi lyssnade på musiken hela vägen hem i bilen, alla sjöng med och den härliga känslan höll i sig hela kvällen. Sommaren därpå båtluffade vi dessutom i Grekland och besökte Mamma Mia ön, Skopelos, Det var ett biominne som sträckte sig över en väldigt lång tid och som alla vår tre barn minns med glädje, avslutar Maria Rosén.

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Ratos och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.