Äntligen släpps biljetterna till ”Hobbit: En oväntad resa”

Väntan för de som längtat efter att se det storslagna fantasyäventyret ”Hobbit: En oväntad resa” är snart över då filmen har premiär på samtliga SF Bio-biografer över hela landet den 12 december. Biljetterna till alla föreställningar de nio första dagarna släpps måndagen den 3 december.

Exklusiva nattvisningar

Dock finns det möjlighet för de mest hängivna att säkra biljetter redan dagen innan, alltså söndagen den 2 december. Då släpps biljetterna till de första, exklusiva nattvisningarna av filmen som startar 00.01 på natten den 12 december.

Dessa biljetter kan man endast köpa i kassorna på följande SF Bio-biografer: Filmstaden Sergel i Stockholm, Filmstaden Bergakungen i Göteborg, Filmstaden Storgatan i Malmö, Filmstaden i Uppsala samt respektive Filmstaden i övriga SF Bio-städer. Söndagen den 2 december öppnar dessa biografer kl. 09.00.

-Vi vill erbjuda de hängivna Hobbit-fansen att köpa de mest eftertraktade biljetterna först, i turordning, och därför släpper vi biljetterna till nattvisningarna i kassorna på våra biografer ett dygn innan de görs tillgängliga på sf.se, säger Thomas Runfors, informationschef på SF Bio.

Om det finns biljetter kvar till nattvisningarna när det officiella biljettsläppet startar måndagen den 3 december kommer dessa att finnas till försäljning i alla SF Bios försäljningskanaler.

Den första filmen av tre

”Hobbit: En oväntad resa” är den första filmen i Peter Jacksons trilogi som bygger på boken Hobbiten av J.R.R. Tolkien. Den andra filmen,” Hobbit: Smaugs ödemark”, har biopremiär den 13 december 2013 och den tredje och avslutande delen,” Hobbit: Bort och hem igen” har biopremiär sommaren 2014. En del karaktärer och skådespelare återkommer, bl a Ian McKellen som ”Gandalf”, Christopher Lee som ”Saruman”, Cate Blanchett som ”Galadriel” och Andy Serkis som ”Gollum”.

En fantastisk bioupplevelse

”Hobbit: En oväntad resa” kommer att visas i 3D och 2D i alla städer och förberedelser pågår för att även kunna erbjuda filmen i High Frame Rate* i utvalda salonger. Dock väntar vi fortfarande på leverans och installation av de nödvändiga komponenterna, vilket beräknas bli klart inom kort.

*Digital film har hittills visats med 24 bilder per sekund med ett bättre resultat än för den gamla 35 mm filmremsan eftersom visningen inte sker med en mekanisk process. Med High Frame Rate ökas detta till 48 bilder per sekund vilket gör att bilden får en oerhörd kvalitet och djup och dessutom hackar den inte vid snabba rörelser (s k strobing). Detta ger en oslagbar skärpa, upplösning och bildstillhet!