Ferroamp EnergyHub med patenterad ACE-teknologi

Svenska Ferroamp är en av tio finalister nominerade till internationella ees AWARD (electrical energy storage)

För tredje året i rad presenteras priset ees AWARD (electrical energy storage) till särskilt framstående lösningar och innovationer för energilagring av förnybar energi. I år har ett rekordstort antal ansökningar inkommit, där tio bolag nu är utvalda till finalen.

Det instiftade priset vann direkt internationellt erkännande och även i år tävlar internationella storföretag med sina bidrag. Vinnaren annonseras CET 16.30 den 22 juni 2016, Innovation & Application Forum på ees Europe, Europas största mässa för batterier och energilagringssystem. Mässan pågår parallellt med Intersolar Europe, världens största mässa för industrin inom förnybar solenergi, och pågår 22-24 juni 2016 i München.

Ferroamps bidrag till innovationspriset ees AWARD är EnergyHub, systemet som är baserat på svenskutvecklad patenterad teknik och integrerar energieffektivisering, egenproducerad solel samt energilager på ett helt nytt sätt. EnergyHub fungerar som ett nav i fastighetens elnät och integrerar solel och energilager med strömutjämning som skyddar huvudsäkringar, dygnet om, året runt. Det modulära byggsättet gör att tillämpningar enkelt kan kopplas till systemet efter behov uppstår. Med smart integration optimeras elförbrukningen av egenproducerad förnybar energi, energilagret maximerar användarnyttan och elbilsladdningen sker snabbt och säkert.

- EnergyHub minskar energikostnaderna samt förenklar sättet vi bygger och använder förnybar el i våra fastigheter. Investeringen är bekymmersfri, då det är lätt att äga idag, lätt att ändra i framtiden, allt efter behov och ekonomi. Systemet är helt skalbart och modulärt. Energilager av olika storlek, ålder och teknik kan användas, vilket i sig är unikt på marknaden, säger Mats Karlström, Sälj- och Marknadsdirektör Ferroamp.

Energilagringssystem är en viktig hörnsten i den globala energiomvandlingen. Eftersom volatila energikällor såsom sol-och vindkraft inte genererar energi konstant, så säkrar energilagring stabiliteten och levererar säkerhet i framtidens elnät, för privata och kommersiella ändamål.