Ferroamp vinnare av ees AWARD 2016  för bästa innovation på InterSolar i München

Ferroamp vinnare av ees AWARD 2016 för bästa innovation på InterSolar i München

Svenska Ferroamp var en av tre vinnare i den årliga innovationstävlingen för elektriska energilagersystem, ees Award, som utdelats under 25-års jubilerande Intersolarmässan i Munchen. Hela 149 bidrag från 24 länder utvärderades av en erfaren jury från branschen med erfarenhet och kunskap om vad marknaden efterfrågar.

-  Konkurrensen är stenhård. Bidrag från etablerade storbolag med enorm utvecklingsbudget samt små innovationsbolag som vårt lämnar in det senaste och vassaste dom kan uppbringa. Erkännandet från expertjuryn skapar enorm uppmärksamhet och validerar innovationens tekniska och funktionella relevans" säger Mats Karlström, sälj och marknadschef på Ferroamp.

"Intersolar samlar erfarna installatörer och luttrade systemdesigners från hela världen. Vi gör i år vår första internationella exponering så draghjälpen från detta, påverkar givetvis genomslagskraften för företaget och vårt erbjudande".

Ferroamps bidrag till innovationspriset ees AWARD är EnergyHub, systemet är helt svenskutvecklat, med patenterad teknik som integrerar energieffektivisering, egenproducerad solel samt energilager i fastigheten med hjälp av ett likströmsnät. Detta gör installationen enklare och billigare, driften mer effektiv och tillåter lättare och smidigare anpassning av kapacitet och/eller funktion när förutsättningarna för solelproduktion och energilager förändras. Det enda vi vet med säkerhet är att energisystemet, både lokalt och globalt, kommer genomgå stora förändringar under de närmsta 10-15 åren, vilket gör att det lokala elsystemet i fastigheten kommer behöva förändras.

EnergyHub grundar sig på energieffektivisering med smart elmätare och en patenterad funktion som sänker huvudsäkringarna och därmed den fasta avgiften på elräkningen. Med relevant mätdata kan systemet sedan optimeras för fastighetens unika behov. Systemet producerar solel när solen skiner och kan lagra överproducerad energi i ett energilager. Men systemet introducerar dessutom en mängd nya funktioner som används dygnet om under hela året.

Juryn fäste extra vikt vid systemets effektivitet, flexibilitet och förmåga att kombinera nyttan från många kompletterande funktioner för att på så sätt förbättra lönsamheten.

-"vårt team drivs av en passion för vår produkt. Vi ser vilka möjligheter den erbjuder, så att få denna bekräftelse gör oss än mer engagerade och beslutsamma att slutföra vår utveckling och få ut den till kunder i Sverige, och hela världen!" säger Björn Jernström, grundare och CEO, med ett leende.

Energilagringssystem är en viktig hörnsten i den globala energiomvandlingen. Eftersom volatila energikällor såsom sol-och vindkraft inte genererar energi konstant. Energilagring säkrar stabiliteten och levererar säkerhet i framtidens elnät, för privata och kommersiella kunder.

Mats Karlström,
Sälj- och Marknadsdirektör Ferroamp Elektronik AB