Ferroamp tar plats på internationella Global Cleantechs lista "2018 Global Cleantech 100" som enda svenska bolag.

Svenska Ferroamp som utvecklar och tillverkar EnergyHub-systemet, en plattform för energi- och effekthantering med hjälp av solceller, energilager och laddning av elfordon. Ferroamp tillkännager idag att de förärats plats på 2018 års utgåva av den ansedda Global Cleantech 100-listan som tagits fram av CTG (Cleantech Group) som via forskning, utredningar och evenemang hjälper marknaden hålla koll på kommande trender, ledande innovationsföretag och nyckelspelare inom hållbar innovation.

- Vi har tidigare varit på listan för bubblare, den så kallade “companies to watch”. Att vi nu flyttar upp och tar plats på topp 100 listan över de främsta cleantechföretagen i världen, inom ett så viktigt fokusområde, är bekräftande för vårt team och vår vision. Uppgraderingen bekräftar att vi gått från ord till handling, att vi levererar system och att vår produkt ses som en värdefull teknologi för omvandlingen av energisektorn. Global Cleantechs expertpanel, med både teknik- och affärsexperter, stärker trovärdigheten för våra idéer för smart integration av förnybar elproduktion i både fastigheter och elnät, säger Olof Heyman, VD på Ferroamp.

Listan sammanställs genom att kombinera CTG:s egna forskningsdata med viktade kvalitativa bedömningar från hundratals nomineringar och med särskilda omdömen från en panel bestående av 86 experter från hela världen. För att kvala in på listan måste företagen vara självständiga, vinstdrivande cleantech-företag som inte är noterade på någon större aktiemarknad.

Detta år inkom ett rekordstort antal nomineringar: 12 300 olika företag från 61 länder. Dessa företag viktades och poängsattes för att ta fram ett urval med 312 företag. Detta urval av de nominerade företagen granskades av CTG:s expertpanel, vilket gav en slutgiltig lista med 100 företag från 18 länder.

Expertpanelens 86 medlemmar hämtas bland ledande finansiella investerare och företrädare för multinationella företag och bland branschföreträdare som aktivt observerar teknik och innovation i Asien, Europa och Nordamerika. Expertpanelens sammansättning motsvarar i stort sett det globala cleantech-samhället, alltifrån pionjärer och ledare till veteraner och nykomlingar. Expertpanelens mångfald ger en lista av företag som åtnjuter vidsträckt förtroende och stöd från många viktiga aktörer inom det globala innovationssystemet för cleantech.