Ferroamp lanserar en ny energieffektiviseringsplattform med solelproduktion och lagring.

EnergyHub-systemet bygger på funktionen ACE (Adaptive Current Equalization), en patenterad strömutjämningsfunktion som gör att fastighetsägare bl.a. kan minska sin nätavgift med mindre huvudsäkringar. EnergyHub mäter fastighetens elförbrukning med hög noggrannhet, ger underlag för bästa fasfördelning och håller kunden uppdaterad om förändringar och eventuella problem. Dessutom balanserar EnergyHub ACE automatiskt de snedbelastningar som inträffar vid t.ex. elbilsladdning.

- EnergyHub är utvecklat för kunder i alla marknader men är speciellt värdefull för svenska fastighetsägare eftersom den introducerar funktioner som gör att investeringen används även på nätter och under våra långa vintermånader, säger Björn Jernström grundare och CEO på Ferroamp.

Den kan användas i sommarstugor, privata villor, och i fastigheter från enskilda bostadsrättsföreningar, kommunala fastighetsbestånd. Och som hörnsten i energiupprustningen av miljonprogrammet.

Den revolutionerande tekniken i EnergyHub kan:

• Flytta energi mellan fasledarna för mindre huvudsäkringar och lägre nätavgift.
  • Mäta elförbrukningen med hög upplösning och identifiera energieffektiviseringspotentialer i fastigheten.
  • Byggas ut till ett komplett solelsystem med integrerad energilagring.
  • Erbjuda framtidssäkerhet eftersom systemet kan hantera olika solcellapplikationer och batteriteknologier.
  • Kommunicera med fastighetssystem och andra anslutna apparater via öppna protokoll
  • Betyda 50% mindre omvandlingsförluster, 30% lägre investering av kraftelektronik och 15% lägre installationskostnad. Besparingen blir ännu större om systemet behöver byggas ut i framtiden.
  • Fungera och skapa användarnytta 24 timmar om dygnet hela året runt.

Ferroamp vann Skanskas innovationstävling Deep Green Challenge 2015 med motivering:

”En ekonomiskt attraktiv och skalbar teknik som möjliggör en flexibel användning av förnyelsebar energi samt en intelligent effektreglering”.