Björn Jernström, Ferroamps grundare och CTO.

Björn Jernström gästar Solcellskollens podd

Idag släppte Solcellskollen ett podavsnitt där Ferroamps grundare och CTO, Björn Jernström, är gäst och berättar om hur tekniska lösningar kan hjälpa till att få bukt på effektbristen – det vill säga utmaningen med att vi inte alltid har den el som behövs när vi vill ha den.

Solcellskollens podcast handlar om teknik och energi, och innehåller samtal med entreprenörer, forskare och andra nyfikna som banar väg för framtidens energisystem. I dagens avsnitt intervjuas Ferroamps Björn Jernström, Om att fokusera på effekt.

Så här beskriver Solcellskollen avsnittet:

Björn Jernström, Om att fokusera på effekt

Efter en vinter präglad av dammsugare och tidningsrubriker om att elen inte räcker till undrar nog många: Varför uppstår “elbrist”? Och, kanske framförallt, hur sjutton ska det bli när det står en elbilsladdare på var och varannan garageuppfart?

Dagens gäst har tänkt mycket på detta. Han heter Björn Jernström och är teknikchef och grundare för Ferroamp, ett företag som utvecklar tekniska lösningar för att komma till bukt med effektfrågan, dvs utmaningen att vi inte alltid har den el som behövs när vi vill ha den.

Vi dyker ner lite extra i batterier och pratar dels om vilka nyttor de kan tillföra i framtidens elsystem, och dels om status för batterimarknaden idag och utmaningarna i att utveckla mjukvara för hur de ska styras. Björn slår även ett slag för växelriktaren, det vill säga elektroniken som gör om likström från solpanelerna till växelström som används i huset, som hubben i framtidens elektrifierade och uppkopplade hem.

Lyssna på avsnittet Björn Jernström, Om att fokusera på effekt

Podden finns att lyssna på hos alla de vanliga tjänsterna, t.ex. Acast, iTunes och Spotify.