Gå direkt till innehåll
Fellowmind Sverige prioriterar sin personal - medarbetarnöjdheten når nya höjder

Nyhet -

Tech-och konsultbolaget Fellowmind Sverige har det senaste året ökat sitt fokus på medarbetarnas välbefinnande genom olika intiativ. Resultatet har inte dröjt: Med ett eNPS (employee Net Promoter Score) på imponerande +55 och en minskande personalomsättning är det tydligt att Fellowmind Sverige har lyckats skapa en miljö där medarbetarna trivs.

Under fjolåret stod Fellowmind Sverige inför en utmanande period rörande personalhanteringen efter en omfattande bolagssammanslagning, men efter bara ett år är det tydligt att personalen trivs bättre än någonsin. Enligt sin senaste Employee Net Promotor Score-undersökning, som mäter medarbetarnas vilja att rekommendera sin arbetsplats till andra människor, har Fellowmind lyckats höja sitt värde från +20 till +55, vilket är utmärkt resultat sett till rankingsystemets riktlinjer.
– Större strukturella förändringar kommer alltid med en del prövningar, det går inte att undvika. Vi beslutade oss för att samla in realtidsdata på hur vår personal mår vilket innebär att de får besvara ett mindre antal frågor varje fredag. Utifrån resultaten har vi kunnat sätta upp tydliga handlingsplaner och möta medarbetarnas önskemål. Det är helt fantastiskt att se att vår medarbetarnöjdhet har ökat så pass mycket och att våra initiativ har gett resultat, säger Kristian Randel, Chief HR Officer på Fellowmind Sverige.

Låg personalomsättning
Konkurrensen om talanger inom tech-branschen fortsätter att växa och många bolag inom branschen kämpar för att behålla kompetens. För Fellowmind har sambandet mellan medarbetarnöjdheten och personalomsättningen talat klarspråk – ju bättre personalen trivs desto färre väljer att lämna. Den senaste mätningen visar en imponerande låg personalomsättning på endast 14 procent.
– För att vara ett bolag inom tech-branschen med cirka 420 medarbetare är det otroligt lågt. Vårt höga eNPS-score tillsammans med den låga personalomsättningen är ett kvitto på att vi är på rätt väg och vi kommer att fortsätta investera i våra medarbetare för att bibehålla och förbättra vår arbetskultur, uttrycker Kristian Randel.

Främjar personlig och professionell utveckling
I vintras implementerade Fellowmind en ny strategi för att öka sin medarbetarnöjdhet genom att integrera Self-Determination Theory (SDT) som modell för medarbetarutveckling. Mallen betonar vikten av att tillgodose medarbetarnas grundläggande psykologiska behov som till exempel autonomi, meningsfullhet och ledarskap. Som ett led i detta träffar ledarna sina medarbetare varje månad för att prata om mål och att ge feedback, i enlighet med SDT. Genom kontinuerliga learning-lunches med inspirerande föreläsare ges medarbetarna möjlighet att ständigt lära sig nya kunskaper. Bolaget har även anlitat Mood Managers vars huvudsakliga uppdrag är att skapa en positiv arbetsmiljö och bidra till en känsla av samhörighet och gemenskap på kontoret.
– Vi stödjer medarbetarnas personliga utveckling lika mycket som deras kompetensutveckling och är övertygade att det är direkt avgörande för personalens trivsel inom bolaget. Tech-branschen är en snabbrörlig bransch vilket gör att medarbetarna ständigt behöver anpassa sig till förändringar och det är något som vi vill underlätta för dem, avslutar Kristan Randel.

Kristian Randel, Chief HR Officer på Fellowmind Sverige.

Klicka här för att läsa mer om vilka karriärmöjligheter Fellowmind erbjuder.

Carolina Jarl

Presskontakt Chief Marketing Officer Sweden Fellowmind Sverige +46 70-744 57 97
Ulrica Gertmo

Presskontakt Communication Manager +46 701198836
Siiri Fagerlund

Presskontakt markkinointi- ja viestintäasiantuntija +358 40 184 9375 LinkedIn

Relaterat innehåll

Finska företaget Ponsse, en av världens största tillverkare av skogsmaskiner, ska nu bli ännu bättre på att serva sin kunder med ett nytt affärssystem från Microsoft..

Fellowmind hjälper Ponsse att modernisera sin globala affärssystemlösning

Fellowmind har valts som leverantör när Ponsse, av världens största tillverkare av skogsmaskiner, fortsätter att använda teknologi för att utveckla sin verksamhet och investerar i en ny, global affärssystemslösning från Microsoft Dynamics 365. Kunderna kommer att få ännu bättre service än tidigare och på ett mer effektivt sätt när lösningen effektiviserar och automatiserar Ponsess processer.

Vi accelererar digital transformation

Fellowmind är en europeisk marknadsledare inom digital transformation. Vi kombinerar djup branschkunskap och personlig vägledning med Microsofts molntjänster för hela affärsplattformen, från ERP, molninfrastruktur, dataanalys och AI, till CRM, intranät och Modern Workplace.

Fellowmind

Kalendegatan 26