Prisutvecklingen för Stockholms bostadsrätter tar fart igen

Bostadsrätterna redovisar en svagt positiv prisutveckling i hela riket. Orsaken till detta är att Stockholmsregionen åter tagit fart. Medelpriset på en bostadsrätt i riket ligger på 1 145 000 kronor. Prisutvecklingen för en villa i riket är stillastående och ligger på 1 662 000 kronor. Fritidshusmarknaden befinner sig i lågsäsong med odramatisk prisutveckling som följd. Statistiken baseras på försäljningen av 16 268 bostadsrätter och 13 797 villor samt 2466 fritidshus under september – november 2006. Utvecklingen i riket – villa Den senaste tolvmånadersperioden har villapriserna på riksplanet stigit med 10 procent. Den senaste tremånadersperioden indikerar en stillastående prisutveckling. Tendensen är baserad på köp där tillträde och lagfart ännu inte har skett, varför motsvarande officiell statistik ännu saknas. Utvecklingen i riket - bostadsrätter Priserna på bostadsrätter har ökat med 12 procent under de senaste tolv månaderna. Den senaste tremånadersperioden redovisar en svagt positiv prisutveckling i riket. En bidragande orsak är att Stockholmsregionen åter tagit fart. Utveckling i storstadsregioner - villa Stor-Stockholm har en prisuppgång på 10 procent den senaste tolvmånadersperioden och likaså Stor-Göteborg. Stor-Malmö fortsätter uppvisa den högsta ökningstakten av de tre storstadsregionerna med en ökning på 16 procent för den senaste tolvmånadersperioden. Tendensen är fortsatt svagt stigande priser i Stor-Stockholm och Stor-Malmö medan Stor-Göteborg redovisar svagt sjunkande priser. Utveckling i storstadsregioner - bostadsrätter Stor-Stockholm har en prisuppgång på 14 procent under den senaste tolvmånadersperioden. Stor-Göteborg redovisar en ökning på 6 procent medan Stor-Malmö fortsätter redovisa den största ökningen av storstadsregionerna, med en ökning på 15 procent. Den senaste tremånadersperioden indikerar svagt stigande priser för Stor-Stockholm och Stor-Malmö. Detta gäller också för centrala Stockholm. Centrala Malmö redovisar stillastående priser. I Stor-Göteborg går priserna svagt ner medan centrala Göteborg har stillastående priser. Utvecklingen Fritidshus Prisutvecklingen på fritidshus har under den senaste tolvmånadersperioden ökat med 10 procent. Tendensen för de senaste tre månaderna visar på stillastående priser till följd av en naturlig lågsäsong. På www.maklarstatistik.se, har Mäklarsamfundet, Föreningssparbanken Fastighetsbyrå och Svensk Fastighetsförmedling gått samman och skapat en gemensam databas för villa-, fritidshus- och bostadsrättsförsäljningar. På www.maklarstatistik.se är det möjligt att följa utvecklingen på riks-, län- och kommunnivå. Statistiken bygger på försäljningar genomförda fram till och med det senaste månadsskiftet. Mäklarstatistiks uppgifter ger den senaste och färskaste bilden av hur prisläget i landet ser ut. För kommentarer vänligen kontakta: Per Johnler, VD Fastighetsbyrån 08-545 455 02 eller Ulrika Berg, pressansvarig Fastighetsbyrån 070-684 55 17 www.maklarstatistik.se är ett samarbete mellan Föreningssparbanken Fastighetsbyrå, Mäklarsamfundet och Svensk Fastighetsförmedling som tillsammans representerar en majoritet av fastighetsmäklarkåren.

Martin Posch

Presskontakt Affärsområdeschef Fastighetsbyrån utland Fastighetsbyrån Spanien & Portugal +34 699 944 229
Pia-Lotta Svensson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Södermalm Bostadsrätter 0766-34 50 14
Pär Gunnarsson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Bromma Villor 070-509 25 45
Alexandra Jönsson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Göteborg innerstad/Örgryte Bostadsrätter Göteborg. 076-050 04 71
Jimmy Lang

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Lerum. Villor i Göteborg. 073 341 47 31
Jesper Björnsson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Malmö. Bostadsrätter och villor. 076-317 59 69
Henrik Lenander

Presskontakt Affärsområdesansvarig nyproduktion Nyproduktion.