Bostadsrättspriserna i riket ökar med 16 procent på årsbasis

Bostadsrättspriserna har på riksplanet stigit med 16 procent den senaste tolvmånadersperioden och tendensen är fortsatt stigande priser. Snittpriserna i Stockholms innerstad har passerat 50 000 kr/kvm och ligger nu på 50 601. Villorna har stigit med 6 procent på årsbasis och priserna ökar även här under den senaste tremånadersperioden. Statistiken baseras på försäljningen av 12 376 bostadsrätter och 10 989 villor samt 952 fritidshus under januari till mars 2007. Utvecklingen i riket - villa På riksplanet har villapriserna stigit med 6 procent under den senaste tolvmånadersperioden. Tendensen för de kommande tre månaderna är fortsatt ökande villapriser i riket som helhet. Snittpriset för en villa i riket ligger idag på 1 735 000 kr. - De kommande tre månaderna kommer vi troligen att se stigande villapriser, säger Per Johnler VD på Fastighetsbyrån. Slopad fastighetsskatt och förmögenhetsskatt bidrar till att folk nu kan lägga ytterligare pengar på sitt bostadsköp. Detta innebär också att vi på kort sikt kommer att få se ännu större prisskillnader mellan mer attraktiva tillväxtsområden och övriga landet, säger Per Johnler. Tendensen är baserad på de köp där tillträde och lagfart ännu ej har skett, varför motsvarande officiell statistik ännu saknas. Utvecklingen i riket - bostadsrätter På riksplanet har bostadsrättspriserna stigit med 16 procent den senaste tolvmånadersperioden och tendensen för den senaste tremånadersperioden är ökande priser. Idag ligger genomsnittspriset för en bostadsrätt i riket på 1 242 000 kr. Utvecklingen i storstadsregioner – villa Villorna i storstadsregionerna har ökat med 6 till 9 procent under den senaste tolvmånadersperioden och utvecklingen under den senaste tremånadersperioden ser olika ut mellan regionerna. I Storstockholm och Stormalmö visar tendensen på fortsatt stigande priser medan Storgöteborg visar på stillastående villapriser. Utvecklingen i storstadsregioner – bostadsrätter Storstockholm uppvisar en prisuppgång på 16 procent för de senaste tolv månaderna. Medelpriset för en bostadsrätt i Stockholms innerstad ligger nu på 50 601 per kvm. Under samma period uppvisar Storgöteborg en prisutveckling på 7 procent och Stormalmö på 21 procent. Den senaste tremånadersperioden indikerar ökande priser för Storstockholm. Tendensen för Storgöteborg visar också på ökande priser under samma period medan priserna för Stormalmö är stillastående. Utvecklingen Fritidshus Fritidshusmarknaden präglas av ett fortsatt lugn. På tolvmånadersbasis har priserna ökat med 3 procent och medelpriset för ett fritidshus ligger på 1 230 000. Tendensen för de senaste tre månaderna visar på stillastående priser. På www.maklarstatistik.se, har Fastighetsbyrån, Svensk Fastighetsförmedling och Mäklarsamfundet gått samman och skapat en gemensam databas för villa-, fritidshus- och bostadsrättsförsäljningar. På www.maklarstatistik.se är det möjligt att följa utvecklingen på riks-, län- och kommunnivå. Statistiken bygger på försäljningar genomförda fram till och med det senaste månadsskiftet. Mäklarstatistiks uppgifter ger den senaste och färskaste bilden av hur prisläget i landet ser ut. För kommentarer vänligen kontakta: Per Johnler, VD Fastighetsbyrån 08-545 455 02 eller Ulrika Berg pressansvarig 070-684 55 17

Martin Posch

Presskontakt Affärsområdeschef Fastighetsbyrån utland Fastighetsbyrån Spanien & Portugal +34 699 944 229
Pia-Lotta Svensson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Södermalm Bostadsrätter 0766-34 50 14
Pär Gunnarsson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Bromma Villor 070-509 25 45
Alexandra Jönsson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Göteborg innerstad/Örgryte Bostadsrätter Göteborg. 076-050 04 71
Jimmy Lang

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Lerum. Villor i Göteborg. 073 341 47 31
Jesper Björnsson

Presskontakt Fastighetsmäklare, Fastighetsbyrån Malmö. Bostadsrätter och villor. 076-317 59 69
Henrik Lenander

Presskontakt Affärsområdesansvarig nyproduktion Nyproduktion.