Villor i Skinnskatteberg i toppen.

Allt ljusare på villamarknaden – här bor Sveriges vinnare och förlorare

Villamarknaden har några rejält turbulenta år bakom sig, med kraftigt stigande priser under pandemin följt av en svag efterfrågan 2022-2023. Ny statistik som Fastighetsbyrån har sammanställt visar att villapriserna i Sverige nu har stigit på både fem och ett års sikt. Men det är stora skillnader mellan olika delar av landet. Sett över den senaste femårsperioden står Jämtlands län för den högsta prisökningen, 43 procent. Under samma period har priserna i Västernorrlands län ökat minst, med 7 procent.

De senaste åren har villamarknaden upplevt “pandemidopade” prishöjningar, elprischocker som gett kalla fötter och räntehöjningar som resulterat i fallande priser. Fastighetsbyrån, som är Sveriges största mäklarkedja, har med hjälp av siffror från Svensk Mäklarstatistik sammanställt hur priserna på villor i Sverige påverkats och utvecklats på fem respektive ett års sikt. Sammanställningen visar att snittpriserna på villor har ökat med 21 procent på riksnivå de senaste fem åren och att alla län har haft en positiv prisutveckling under perioden.

På tolv månader har priserna på villor i Sverige ökat med 2 procent på riksnivå, en siffra att jämföra med fjolårets sammanställning då priserna backade med i genomsnitt 13 procent.

– Sedan 2020 har villamarknaden varit som en berg-och-dalbana. Nu ser vi att priserna vänder upp igen, som en effekt av räntesänkningar och en mer positiv syn på bostadsmarknaden. Men de geografiska skillnaderna är stora. Det är svårt att se något tydligt mönster i var priserna stiger och sjunker mest, så det gäller för konsumenterna att göra ordentlig research kring den lokala marknaden. Det är även bra att inte stirra sig blind på dagens prisutveckling utan även titta på en längre period, säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån.

Länstoppen – jämtländska villor i topp
På länsnivå står Jämtland för den största prisökningen procentuellt sett, där har villapriserna ökat med 43 procent sett över de senaste fem åren. På länstoppen finns även Kalmar län med 25 procents ökning och fjolårets vinnare - Gotlands län där priserna har stigit med 24 procent. Svagast utveckling under samma period har det varit i Västernorrlands län som har haft en ökning med 7 procent.

Kommuntoppen – Skinnskattebergs kommun dubblerar
På kommunnivå har villor i Skinnskattebergs kommun i Västmanlands län haft störst prisökning med hela 105 procent de senaste fem åren. På andra plats kommer Krokoms kommun i Jämtlands län med 86 procent och på tredjeplats hittar vi Vännäs kommun i Västerbottens län som har ökat med 77 procent. I kommunbotten hamnar Storumans kommun i Västerbottens län, där har priserna sjunkit med 36 procent under samma period.

– Den kraftiga prisökningen i Skinnskattebergs kommun är inte oväntad. De natursköna omgivningarna som erbjuder fantastiska möjligheter för fiske och jakt, tillsammans med områdets överkomliga villapriser har gjort området attraktivt. Sedan pandemin har fler valt att köpa deltidsboenden här för att kunna arbeta på distans, med en framtida plan att bosätta sig permanent vid pensionen, säger Niclas Andersson, fastighetsmäklare och franchisetagare på Fastighetsbyrån Fagersta.

Länssiffror – Jämtland i topp, Västernorrlands län i botten

Karlsborg, 63%

Hällefors, -9%

Om statistiken
Siffrorna är framtagna av Svensk Mäklarstatistik och jämför försäljningspris på alla villaförsäljningar gjorda november 2018 – april 2019 med samma period 2023 – 2024. Dessutom har försäljningspris på alla villaförsäljningar november 2022 – april 2023 jämförts med samma period 2023 – 2024 för att få en bild av det senaste årets prisutveckling. Det är den procentuella ökningen av medelpriset som redovisas. De kommuner som har minst 10 försäljningar under någon av perioderna är redovisade. Svensk Mäklarstatistiks siffror grundar sig på ca 90 % av alla försäljningar av bostäder som görs genom fastighetsmäklare.