Fastighetsbranschens efterfrågade valideringsverktyg FAVAL testas i Göteborg

Fastighetsbranschen står inför stora utmaningar i sin kompetensförsörjning. Att kunna kvalitetssäkra kompetensen hos både befintlig personal och framtida medarbetare öppnar nya möjligheter för branschens kompetensförsörjning. Under fredagen den 29 november 2013 genomförs i Göteborg ett pilottest av fastighetsbranschens efterfrågade valideringsverktyg FAVAL 2.0. Verktyget, som i denna version riktar sig mot yrkesrollen fastighetstekniker, har därmed kommit ytterligare ett viktigt steg mot slutförande.

Fastighetsbranschen skall tillsammans med en rad andra branscher lösa sitt framtida kompetensbehov. Konkurrensen om medarbetare med attraktiva profiler ökar alltmer. Utbildningssystemet kan i dagsläget endast bidra med ca 25 % av det kompetensbehov som branschen förutspår. Parallellt saknar många företag i branschen en konkret bild av sina medarbetares kompetensnivåer. En sådan kartläggning behövs för planering av befintlig personals kompetensutveckling och framtida rekryteringsbehov.

För att möta dessa behov startade Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd ett projekt 2012 för att ta fram ett valideringsverktyg med tillhörande valideringsmodell. Projektet FAVAL 2.0 som riktar sig mot yrkesrollen fastighetstekniker är inne i en testfas där 50 personer kommer att testas. Det första av dessa pilottester genomförs under fredagen i Göteborg. I valideringsprocessen tittar man både på vilka teoretiska kunskaper och vilka praktiska färdigheter en person har. Du kan läsa mer om valideringsverktyget på www.fastun.se.

För vidare information: Madeleine Rietschel, Verksamhetschef, tfn 08 – 564 80 651

• yrkesroller
  • faval
  • validering
  • fastighetstekniker
  • utbildningsnämnd
  • madeleine rietschel
  • fu
  • fastun
  • fastighetsbranschen

Fastighetsbranschens Utbildningsnämnds uppgift är att säkerställa framtida tillgång på kunnig personal inom fastighetsbranschen.

www.fastun.se

Lena Nyquist