Från 2023 ska matavfallet sorteras i Stockholms stad

Från 2023 ska matavfallet sorteras i Stockholms stad

Från och med nästa år blir det obligatoriskt i Stockholms stad att sortera ut matavfallet från övrigt avfall. Att matavfallet kan sorteras och lämnas på en lämplig plats i fastigheten ansvarar fastighetsägaren och styrelserna för, men det är inte helt enkelt att förstå vad som gäller för olika kärl. Vi bad vår fastighetsförvaltare Emil Radaa att reda ut frågetecknen.

Ett obligatoriskt steg för att nå miljömålet

- Sverige har som mål att senast år 2023 ska minst 75 procent av matavfallet sorteras ut för att bli biogödsel och biogas. I Stockholm sorteras knappt 30 procent av det matavfall som vi skapar. Ett steg i arbetet mot att nå målet är att göra sorteringen obligatorisk, säger Emil Radaa.

För miljöns skull är det bäst att ta vara på all mat och undvika att slänga något. Vissa saker som till exempel skal och matrester som är oätbara hamnar dock oundvikligen i soppåsen. För att öka miljönyttan bör detta matavfall istället sorteras separat. Då kan det omvandlas till exempelvis fordonsgas eller gödsel.

Vad du behöver göra för att kunna sortera matavfallet

Från och med den 1 januari 2023 blir det obligatoriskt att sortera matavfall i Stockholm stad. Det betyder att du som fastighetsägare eller styrelse behöver ha lagt till ett kärl för matavfallssortering senast vid årsskiftet.

- För att skaffa en soptunna för matavfall behöver du teckna ett abonnemang hos Stockholm Vatten och Avfall. Mitt tips att anmäla fastigheten eller bostadsrättsföreningen till matavfallsinsamling redan nu eftersom det finns risk för långa handläggningstider, säger Emil.

Vilket kärl eller lösning som passar fastigheten bäst beror på antal hushåll samt hur tillgängliga ytor i och kring fastigheten ser ut.

- Den vanligaste lösningen är matavfallskärl. De kan nämligen förvaras både i miljörum och utomhus. Andra alternativ är säck, sopsug och sopnedkast utan separat nedkast för matavfall samt nedgrävd tunna, säger Emil.

Du som har en matavfallskvarn i köket behöver inte agera på obligatoriet, men tänk på att reglerna kring det kan komma att ändras. Se därför till att hålla dig uppdaterad. För dig med säck, sopsug eller sopnedkast har du ett och ett halvt år extra på dig att ordna ett kärl för sortering, till och med den 1 juli 2024. Det beror främst på att avfallsanläggningen i Högdalen håller på att byggas om för att kunna sortera ut matavfall ur blandade sopor. Det kan även komma att krävas en ombyggnation i eller vid fastigheten för att kunna skapa plats för matavfallssorteringen.

Vid svårigheter att sortera matavfall

Om det skulle vara så att det inte går att införa matavfallsinsamling på grund av exempelvis utformningen i fastigheten, går det att ansöka om tillfällig dispens hos Miljöförvaltningen.

- Däremot behöver du inte söka dispens före den 1 juli 2024 om ni har säck eller sopsug idag och inte kan ha matavfallssortering, säger Emil.

En dispens är tidsbegränsad och medges endast vid särskilda skäl, såsom vid platsbrist, dåliga arbetsmiljöförhållanden eller risk för olägenheter.

- Om ni använder er av kärl idag, men inte har plats för fler, bör ni byta ut ett eller flera av dem till matavfallskärl. Det är beräknat att 15 till 20 hushåll kan dela på ett kärl och om ni väljer att ha upphämtning en gång per vecka är det kostnadsfritt, säger Emil.

Från 2024 kommer det att vara obligatoriskt att sortera ut matavfallet från övrigt avfall i hela Sverige.