Brf Fatbursviken 2 gjorde stambyte utan att riva badrummen

Brf Fatbursviken 2 gjorde stambyte utan att riva badrummen

Ett stambyte behöver inte innebära att badrummen rivs och byggs om, och inte heller att alla boende måste flytta från fastigheten under arbetets gång. Det kan intygas av Brf Fatbursviken 2, som har gjort sitt stambyte med hjälp av projektledare från Fastighetsägarna Service.

Endast små ingrepp i lägenheterna under stambytet

– När vi gick igenom alla ritningar insåg vi att stammarna fanns i separata schakt och att anslutningarna till badrummen var gjorda på ett sådant sätt att vi kunde nå stammarna genom till exempel klädkamrar. Därför behövde vi bara göra små ingrepp i lägenheterna. Visst blev det bullrigt ändå, men under kortare perioder än vid stambyten där hela badrum rivs, säger Bengt-Åke Johansson, styrelseledamot i Brf Fatbursviken 2.

Ett stambyte kräver mycket planering oavsett vilken metod man väljer, och styrelsen i Brf Fatbursviken 2 gjorde grundliga förberedelser. Bland annat tog de prover av stammarna, som sedan skickades på analys. När det visade sig att alla stammar behövde bytas tog styrelsen in Fastighetsägarna Service, och sedan satte projektet igång.

– Vi beslutade oss för att dela upp projektet i två delar för att säkerställa att metoden verkligen fungerade som vi hade tänkt oss. Först bytte vi stammar i fyra lägenheter, och när det visade sig fungera bra satte vi igång med resten av stambytet. Det var inte bara metoden vi var nöjda med, utan även Fastighetsägarna Services sätt att kommunicera med boende och oss i styrelsen, säger Bengt-Åke.

Flexibla lösningar för de boende

För de boende fanns möjlighet att bo kvar under stambytet, vilket många gjorde. Personer i riskgrupper fick dock bo på hotell för att inte utsättas för smittorisk under arbetet, samtidigt som åtminstone ett fåtal hemmajobbare erbjöds att sitta i föreningens gemensamma lokaler och på så sätt undvika det värsta oljudet.

– Ett stambyte är ju alltid bullrigt och dammigt i vissa skeden. Samtidigt har påfallande många boende spontant uttryckt att de är nöjda med bo kvar-upplägget. Men självklart har det funnits gånger då vi behövt hitta flexibla lösningar. Det gjorde Fastighetsägarna Service väldigt bra – de förutsatte inte att en generell lösning skulle fungera i 178 lägenheter, utan lyssnade sig fram för att lösa problem när de uppstod, säger Bengt-Åke.

Kompetent och kommunikativ projektledning

Tack vare att styrelsen tog hjälp av en projektledare har styrelsens teknikgrupp kunnat fokusera på sin roll som beslutsgrupp till projektet. Projektledaren har under projektets gång tagit fram beslutsunderlag och förslag till beslut i kniviga lägen, och lämnat till beslutsgruppen för faktiska beslut. I ett projekt som drivs självständigt av en extern aktör krävs tydlig kommunikation och rollfördelning mellan alla inblandade, något som Bengt-Åke upplever har fungerat bra:

– Redan när vi bytte förvaltare till Fastighetsägarna Service för några år sedan pratade vi om stambytet. Projektledaren som vi då fick kontakt med verkade kompetent och kommunikativ, och det visade sig att det höll hela vägen. Projektledarbytet som gjordes på grund av föräldraledighet genomfördes också sömlöst. Stora projekt kan bli väldigt spretiga och yviga, men det har skötts väldigt bra av projektledaren. När man driver sådana här projekt måste man vara lyhörd och ta hand om kontakten med de boende, vilket jag upplever att Fastighetsägarna Service har gjort.