Peter Bodin, Johan Claesson och Dan Rohlén.

Fasadgruppen växer i Göteborg genom förvärv av Byggplåt i Landvetter

Fasadgruppen stärker sitt erbjudande inom byggnadsplåtslageri genom inkråmsförvärv av AB Byggplåt i Landvetter (”Landvetter”).

Landvetters verksamhet utgår från Mölnlycke med fokus på plåtarbeten i Göteborg med omnejd. Bolaget arbetar framför allt med nyproduktion och bland de större kunderna finns Skanska och Hällingsjöhus. Landvetter har 5 heltidsanställda och omsatte cirka 9 MSEK under sitt senaste verksamhetsår.

Förvärvet sker i form av en inkråmsöverlåtelse där Fasadgruppens dotterbolag Er-Jill Byggnadsplåt förvärvar hela den rörelse som Landvetter för närvarande bedriver, inklusive kundavtal, arbetsredskap, varumärke samt anställda.

”Landvetter blir med sitt fokus på nyproduktion ett perfekt komplement till Er-Jill som främst är verksamma inom renovering. Vi har goda erfarenheter från tidigare samarbeten med Landvetter och ser fram mot att flytta fram positionerna inom plåt i Göteborg”, säger Johan Claesson, affärsområdeschef för Fasadgruppen Väst.

”Att bli en del av Fasadgruppen och Er-Jill är känns väldigt kul. Vi har en tydlig nisch med upparbetade kundrelationer i Göteborg och ser fram mot att tillsammans med Er-Jill och de andra bolagen i Fasadgruppen ta nästa steg i vår utveckling”, säger Peter Bodin, delägare och projektledare i Landvetter.

Fasadgruppen finansierar förvärvet av samtliga aktier i Landvetter med egen kassa. Säljaren har åtagit sig att återinvestera en del av köpeskillingen genom att inom tre månader förvärva befintliga aktier i Fasadgruppen för ett belopp motsvarande 0,3 MSEK. Aktierna som förvärvas genom återinvesteringen är föremål för ett överlåtelseförbud (s.k. lock up-åtagande) till den 1 december 2022. Genomförandet av förvärvet är inte föremål för några fullföljandevillkor och Landvetter blir därför omedelbart en del av Fasadgruppen.

Pål Warolin, VD och koncernchef Fasadgruppen Norden AB, tel. +46 70 925 52 01.

Fasadgruppen Group AB är Nordens största helhetsleverantör för fastighetens yttre skal. Vi erbjuder energieffektiva och hållbara tjänster, såsom fasader, fönster, balkonger och tak. Verksamheten bygger på lokalt förankrade entreprenörsdrivna företag med tydligt fokus på samverkan, engagemang och kompetens. Vi arbetar på nordiska marknaden och våra huvudsakliga kunder är fastighetsägare, byggbolag, fastighetsförvaltare, konsulter, bostadsrättsföreningar, stat, kommun och landsting.

Fasadgruppen är i en expansiv fas och marknadsledande i branschen. Huvudkontoret finns i Stockholm.