Thomas Vitting, Thomas Jansteen, Jan Bech och Peter Andersen.

Fasadgruppen växer i Danmark genom förvärv av Kjær Knudsen

Fasadgruppen förvärvar Kjær Knudsen A/S med en stark position inom fasad, tak och fönster i Köpenhamn och på Själland.

Kjær Knudsen grundades redan 1931 och drevs av samma familj genom tre generationer fram till 2013 då nuvarande huvudägare tillika anställda i verksamheten tog över. Bolaget fokuserar på renoveringsmarknaden och har byggt upp en stark position i Köpenhamn och på Själland. Bland kunderna finns bland annat bostadsrättsföreningar, byggbolag och kommuner. Kjær Knudsen har 56 heltidsanställda och omsatte cirka 136 MDKK under verksamhetsåret 2021.

”Kjær Knudsen blir Fasadgruppens femte dotterbolag i Danmark och kompletterar vår befintliga verksamhet väl. Bolaget kännetecknas av gedigna hantverkstraditioner med över 90 års historik, återkommande kunder och ett starkt renommé på sin lokala marknad", säger Peter Andersen, affärsområdeschef för Fasadgruppen Danmark.

”Kjær Knudsen har lång historik och för oss känns det viktigt att bevara den unika andan i bolaget samtidigt som vi får nya möjligheter att utvecklas. Vi har följt Fasadgruppens tillväxt i Danmark och tycker deras modell med en decentraliserad struktur där de lokala verksamheterna fortsätter arbeta under eget varumärke passar oss perfekt. Vi ser fram mot att ta Kjær Knudsen till nästa nivå och att samarbeta med de andra bolagen i Danmark”, säger Kjær Knudsens vd Thomas Jansteen, produktionsdirektör Thomas Vitting samt sälj- och marknadsföringsdirektör Jan Bech i ett gemensamt uttalande.

Köpeskillingen består av kontanter och en s.k. säljarrevers om 17 MDKK (motsvarande ca 23,6 MSEK) som säljarna av Kjær Knudsen har åtagit sig att kvitta mot nya aktier i Fasadgruppen efter genomförandet av förvärvet. Fasadgruppen finansierar kontantdelen av köpeskillingen med egen kassa. I syfte att reglera säljarreversen kommer styrelsen, med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 18 maj 2021, i samband med tillträdet av Kjær Knudsen att besluta om en till säljarna riktad kvittningsemission av aktier till ett värde som motsvarar säljarreversen om 17 MDKK. Teckningskursen kommer att uppgå till ett belopp som motsvarar – och antalet aktier som ska emitteras kommer således att vara beroende av – den volymviktade genomsnittskursen för Fasadgruppens aktie på Nasdaq Stockholm under de senaste 30 handelsdagarna före tillträdet (tillträdesdagen inräknad). Aktierna kommer att vara föremål för ett överlåtelseförbud under två år från tillträdesdagen. Tillträde av Kjær Knudsen förväntas ske under april 2022.

Pål Warolin, VD och koncernchef Fasadgruppen Norden AB, tel. +46 70 925 52 01.

Fasadgruppen Group AB är Nordens största helhetsleverantör för fastighetens yttre skal. Vi erbjuder energieffektiva och hållbara tjänster, såsom fasader, fönster, balkonger och tak. Verksamheten bygger på lokalt förankrade entreprenörsdrivna företag med tydligt fokus på samverkan, engagemang och kompetens. Vi arbetar på nordiska marknaden och våra huvudsakliga kunder är fastighetsägare, byggbolag, fastighetsförvaltare, konsulter, bostadsrättsföreningar, stat, kommun och landsting.

Fasadgruppen är i en expansiv fas och marknadsledande i branschen. Huvudkontoret finns i Stockholm.